Gör ett ljudtest

Mer
18 år 2 veckor sedan #38079 av stefan
Olle Olsson som håller på med psykoakustik har konstaterat flera avvikelser i schizofrenas perception av ljud. I följande ljudtest täcks den avbrutna tonen av ett brusljud. Om man inte har schizofreni hör man inte att tonen avbryts.(Det upplevs som om tonen är kontinuerlig.) Enligt honom uppfattar vi som är schizofrena att tonen avbryts och det stämmer på mig. Stämmer det på er?

[url:1bg7y8bb]http://www.ling.su.se/staff/hartmut/brus.htm[/url:1bg7y8bb]
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38085 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Gör ett ljudtest
Jag hör inte att tonen, avbryts. Jag har inte schizofreni. Jipee!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 2 veckor sedan #38089 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Seriös
Vad menar Fredric? Om man har antydningar till tinnitus, då hör man en ton parallellt med den ton som borde avbrytas, men känner ändå av erfarenhet att tonen ändå avbryts tidigare än normalfallet även om brus maskerar. Kan det uppstå två likadana toner samtidigt från två olika källor? Men för oss schizofrena tror jag ändå ljudet blir till en rundgång i.o.m att man lurar hjärnan! :idea:

Vars är världen på väg?
Mer
18 år 2 veckor sedan #38090 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Gör ett ljudtest
stefan,

Jag förstår inte riktigt hur du menar :?: :rolleyes: På vilket sätt ska man uppleva att det avbryts? Jag tycker att det är ett oregelbundet ljud som går som i vågor eller som om någon pumpar ut ljudet. Så jag tycker att ljudet avbryts flera gånger. Eller så handlar det om att det bara ska avbrytas EN gång och inte flera gånger. Jag tycker att det vid ett tillfälle är en längre paus mellan de här stötaktiga ljuden och det är det som gör att jag tycker det hela låter oregelbundet. Hur är det meningen att det SKA höras?

/A
Mer
18 år 2 veckor sedan #38095 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gör ett ljudtest
Jag kunde inte hitta något avbrott i tonen, men det var en svår test. Jag fick göra om den flera gånger faktiskt.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38098 av Ante
Svar från Ante i ämnet Gör ett ljudtest
Jag hör den som ett pip-pip-pip-pip-pip, med brus imellan.

om jag förstod rätt ska en frisk person uppfatta den som piiiiiiiiiiiiip, med brus imellan, eftersom hjärnan fyller i vad som verkar rätt.