psykotisk

Mer
18 år 2 veckor sedan #38517 av emil
psykotisk skapades av emil
Jag undrar hur korta psykoser man kan ha? eller kallas det gräns psykotisk?
Mer
18 år 2 veckor sedan #38521 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet psykotisk
Jag har läst att psykoser kan spänna över allt från timmar till år.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38522 av emil
Svar från emil i ämnet psykoser
Du har ingen aning om var du läst det? eller är det någon annan som vet kanske?
Mer
18 år 2 veckor sedan #38524 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet psykotisk
En enda tanke kan vara början och slutet på en psykos. Den kan vara över flera årtionden precis som hos mig själv. Vill bara belysa att det är väldigt individuellt, hur det kan gå.

Fast den väsentliga frågan är då, hur definerar man en psykos?

Är psykos en andlig fråga, i fråga om ett sjukdomstillstånd eller inte?

Jag har tex varit i ett munkkloster där de visste om att jag hade Schizofreni. På min fråga; Kan jag bli munk? Var svaret nej!
Den som är sjuk kan aldrig bli munk! Men vi vårdar den som är sjuk!

Då frågar jag mig själv så här i efterhand; Om nu Jesus själv vart anklagad för att vara Ifrån sina sinnen, så undrar jag;

Var står klosterbröderna själva i denna fråga, där Jesus tog avstånd ifrån de som sade att han var från sina sinnen, alltså hans egen familj, och säger enligt Markus tredje kapitel;

Vem är min moder, syster och broder?; Jo, den som gör Guds vilja! Och pekar ut över dem som sitter där i samma rum som han själv sitter i!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 2 veckor sedan #38555 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykotisk
Det finns i diagnostiken akut psykos som är kortare än 1 månad. Vid schizofreni varar psykosen längre än 6 månader. Korta psykoser verkar förekomma vid Aspergers, där de utlöses ofta av stress, men försvinner ofta snabbt när stressen upphör. Gränspsykos menas nog inte varaktigheten utan att symptomen påminner om psykos, men samtidigt inte är tillräckligt allvarliga.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38558 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet psykotisk
Om psykosen varar längre än 6 månader får man automatiskt diagnosen schizofreni då? Eller finns det någon annan psykisk diagnos som också har det som kännetecken?