psykotisk

Mer
18 år 2 veckor sedan #38565 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykotisk
För att få diagnosen schizofreni skall man ha haft symptomen i minst 6 månader, men man skall ha haft specifika symptom också - minst 2 av 5 olika symptomkomplex.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38569 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet psykotisk
Min läkare är tveksam till om jag har schizofreni. Han pratade om paranoid psykos. Men jag är tveksam till det. Jag hade en röst när jag fick psykosen och jag var paranoid av mig. Och hade jag inte fått medicinen så hade nog psykosen varat längre än 6 månader.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38570 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykotisk
Paranoid psykos är samma sak som vanföreställningssyndrom. Jag läste just i boken Surviving schizophrenia att många psykiatriker anser att vanföreställningssyndrom är en mild form av schizofreni.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38571 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet psykotisk

Fredrik skrev: Om psykosen varar längre än 6 månader får man automatiskt diagnosen schizofreni då? Eller finns det någon annan psykisk diagnos som också har det som kännetecken?


Långvariga psykoser förekommer även vid affektiva sjukdomar (ovanligt), men om man uppfyller kriteriera för schizofreni och är affektivt labil så lider man väl av schizoaffektivt syndrom eller? I "affektivt labil" så måste maniska/mixade/hypomaniska episoder ingå. Eller??
Mer
18 år 2 veckor sedan #38572 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet psykotisk
Admin1,

Kanske det är det jag har då, själv har jag ingen aning. Men det verkar som om jag fått någon mildare form av schizofreni.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38574 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet psykotisk
Fredrik, mina vibbar säger mig att du e känslig o inte galen.

Varför skaffar du dig inte ett jobb nu när du är frisk, du säger ju att du är det med medicin? Du behöer det, är en sån månniska, måste ha lite samhörighet o göra nytta.