Psykotisk depression

Mer
18 år 1 vecka sedan #38928 av Aspergergirl
Jag misstänker att jag lider av detta och har sökt lite information om det. Hittade denna sidan om medicinering vid detta tillstånd som kanske kan vara intresse för någon:

www.sbu.se/Filer/Content0/Publik ... itel_3.pdf

Måste prata med min läkare om mina problem men det känns som om han inte lyssnar, eller pratar bort dem. Han skyller bl a på att mina problem är miljöbetingade men det tror inte jag. Jag hade sådana här problem förra sommaren också då jag var inlagd i tre månader. Jag har nog en terapiresistent depression också. Fast äntligen har ju ECT:n gett effekt. Frågan nu är hur länge effekten håller i sig. Jag oroar mig redan för återfall. Jag fick nämligen min sista behandling igår.

Jag har ju börjat från och med idag med Concerta och det är ju närbesläktat med amfetamin om jag förstått saken rätt, och amfetamin kan ju framkalla psykos. Därför gör det mig bekymrad och undrar hur min läkare har resonerat när han satt in denna medicinen hos mig. Jag är redan rädd att jag är på väg in i en psykos med mina symtom så nu är jag ännu mer spänd och nervös inför vad som kan komma.

Någon med erfarenheter eller som bara kan komma med råd om hur jag ska göra?

/A
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #38929 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Psykotisk depression
Jag hade diagnosen depression för några år sedan. Då hade jag mycket psykotiska inslag. När man blir deprimerad så är man sårbar för andra, och det är inte bra. Jag tror du är för självkritisk, det är ditt stora problem. Du analyserar dig själv lite för mycket kanske. Du är ju ingen robot som man kan plocka isär, du är ju en människa med olika känslor. Ingen mår bra varje dag. Det är lätt för oss som är osäkra att fastna inom psykiatrin och bli beroende av den.
Och tyvärr är det många där som kanske har en lite sadistisk läggning att förstärka våra problem genom att kritisera och psyka.
Jag tro dina problem kan vara miljöbetingade om du inte trivs där du bor. Har du några vänner? Det kanske är det som är felet annars.
Concertan behöver du nog inte oroa dig för om det är under läkarkontroll. Det är så små doser vad jag fattat att risken är minimal för psykos.
En knarkare sade till mig att det som framkallar psykos vid amfetaminmissbruk är sömnbristen. Sover du är det nog ingen fara.
Mer
18 år 1 vecka sedan #38930 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Psykotisk depression
Tack för svar Fredric!

Du har mycket rätt i det du skriver. Jag vet att jag är oerhört självkritisk och det är något jag måste försöka jobba bort. Men det är svårt... Jag känner hela tiden efter hur jag mår och det har blivit en vana. Att mina besvär är miljöbetingade tror jag faktiskt inte för jag trivs där jag bor MEN jag har mycket ångest och psykotiska symtom om kvällarna och det gör mig rädd. Jag tror ju att om dessa symtom kunde reduceras så skulle jag må lysande bra! När jag träffade min läkare i fredags för en vecka sedan sa han att jag skulle fundera på om jag vill flytta till ett gruppboende för att på så vis ha personal som kan komma till mig kvällstid när jag mår dåligt. Jag har tänkt mycket på det men det känns INTE bra. Jag vill bo kvar där jag bor nu, men vill ha hjälp med att bli av med min kvällsångest, hallucinationer (eller vad det nu är) och vanföreställningar som jag får om kvällarna. Jag får se hur det löser sig. Jag har inget förslag själv tyvärr. /A
Mer
18 år 1 vecka sedan #38932 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Psykotisk depression
Hej AG!

Psykotisk depression..mmmja...
Näe.
Så illa är det inte nu, av vad du skriver.
Förr så hade du nog det däremot. men kul att ect-n funkade.

Men du har ju en drogmix av rang, amfetaminliknande saker, zyprexa, rohypnol... I vilka doser?
Concerta ska man enbart ta i minsta dosen. Sen ökar riskerna.
det är som öl.
en öl är nyttigt, 4 öl är skadligt

Dessutom är du lite sjuk på det sättet att du gärna "blir" diagnoser, och intresserar dig och vill ha nya och hålla på...
OK, jag kanske irriterar dig som skriver det, men det är lite så.


Jag har ett förslag på hur du ska kunna få det liyte lugnare på kvällarna däremot. OM en granne kunde ta på sig att vara "kontaktperson" mkt begränsat, bara kolla dig på kvällen och "vara där" om du nojar till det.

Bodde du granne med mig skulle jag ju ställa upp, det är ju inget jobbigt alls och personen kan ju faktiskt få en liten ersättning, det är ju en stor besparuing om du håller dig cool för kommunen. Kanske en pensionärsgranne kan ställa upp?

Du verkar iaf lite stabilare nu, sköt o se.
Mer
18 år 1 vecka sedan #38955 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Psykotisk depression
Nejdå. Jag blir inte irriterad för det du skriver Undrande. Det är nog min aspergerhjärna som gör att jag får så stort intresse för mina diagnoser. Jag kanske är lite hypokondrisk, men jag är åtminstone väldigt lyhörd för hur min kropp fungerar. Jag registrerar allt som kan tyda på ett sjukdomstillstånd. Det kanske är både rätt och fel?

Du undrar vad jag får för mediciner, i vilka doser...

Flunitrazepam (Rohypnol): 1mg till natten
Zyprexa: 10 mg
Concerta: 54 mg
Efexor: 75 mg (fick tidigare 150 mg men det minskades när jag började med ECT)
Stesolid: 10 mg vid behov

/A
Mer
18 år 1 vecka sedan #38956 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Psykotisk depression
>Undrande

Jag glömde... Min kontaktperson och jag har faktiskt redan diskuterat om hon någon kväll ska komma och stå på vakt utanför min dörr och så ska jag säga ifrån när jag hör någon utanför och då kan hon notera ifall det är någon där eller ej. På så vis får jag både reda på om där är någon att vara rädd för eller om det är hallucinationer/illusioner. Vi har dock inte bestämt något ännu men vi har i alla fall haft det på tal. /A