psykotisk depression

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #38962 av
psykotisk depression skapades av
Jag fick diagnosen depression med psykotiska inslag, samt antydan till schizoaffektivt syndrom. Mådde skit under flera månader och fick medicin. jga behandlades med zyprexa ooch fluoxetin. men vad jag vill komma fram till är att jag blev "frisk" utan att överhuvudtaget äta min medicin. zyprexan gjorde mej så konstig att jag åt den max en och en halv vecka inte ens då regelbundet. sedan fick jag ordinerat att äta ytterligare, några månader, men spottade ut tabletterna när ingen, såg (ja vet det var svårt med zyprexan) ibland låtsades jag stoppa in dem i munnen när skötaren såg på men så fort han/hon vände på sej hade jag den kvar i handen, och slängde den därpå.fluoxetinet behöll jag bara i munnen, men på grund av biverkningarna, typ sämre kärleksliv mm blev jag skeptisk, och gjorde likadant med dessa.
vad jag vill komma fram till är att man kan bli frisk utan mediciner. och jag tror att de flesta kan bli det, bara det att sjukvården är så inkörda med att så fort man blir sjuk ska det tas en massa tabletter, vilket jag tror kan vara fel, många mediciner förstör bara en massa och ger en massa udda biverkningar.
Hoppas ingen tar illa upp av mitt inlägg, för alla får ha sin specifika uppfattning, och detta är min!Kom gärna med egna åsikter och kommentarer!
Mvh LP
Mer
18 år 1 vecka sedan #38979 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykotisk depression
Vid psykotiska depressioner så brukar man behandla med antipsykotika t.ex Zyprexa under kortare tid och med antidepressiva t.ex. fluoxetine under lång tid. Det var ju väldigt bra att du tillfriskande så bra och snabbt. För de flesta är det nog nödvändigt att använda antipsykotika och antidepressiva, eftersom de flesta blir inte bättre annars. T.ex. vid första insjuknandet i schizofreni blir 74 % förbättrade och i fin form med antipsykotika.
Mer
18 år 1 vecka sedan #38988 av micke sd
Läkarvetenskapen rekommenderar numera att det är mycket vikrtigt att neuroleptika inte sätts in under de 2 första veckorna vid ett psykotiskt skov om de är första gången patienten drabbas av en psykos pga. att de allra flesta psykoser går över av sig själv inom ca 2 veckor vilket innebär att patienten blir frisk från psykosen och ej behöver medicineras med neuroleptika alls.

Men tyvärr så följer många läkare ej den rekommendationen utan sätter ofta in neuroleptika direkt. Vilket är förkastligt i de allra flesta fall pga. att det ofta medför att patienter får gå på neuroleptika många år, i många fall resten av sitt liv, ofta med biverkningar som kan vara jobbiga och plågsamma pga. att många läkare är inkompetenta till att bedöma när en person behöver neuroleptika eller inte och kör på med medicinering "för säkerhets skull ".

/micke sd