Katatoni, hur är det ? Två sorter ?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39046 av
Elektrokonvulsiv behandling (ECT). Enligt klinisk erfarenhet är ECT särskilt verkningsfull vid katatoni. Katatoni finns i två huvudformer en form med psykomotorisk påverkan och en exstatisk from med uttalad agitation med risk för cirkulationskollaps. ECT anses kunna vara livräddande vid svår katatoni.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39054 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Katatoni, hur är det ? Två sorter ?
Jag hade katatoni i en dag när jag bodde hemma och var ca 10 år.
Min föräldrar försökte lyfta upp mig ur sängen, men jag kunde inte röra mig på nästan hela dagen. Deet är otäckt.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39057 av
Katatoni kan också vara när man slutar äta och dricka. Med en snabb avmagring.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39074 av
Det är ganska vanligt eller ovanligt
Mer
18 år 1 vecka sedan #39084 av Admin1
Katatoni är inte så vanlig idag utan det är mer ett tillstånd som förekom förr. Det står heller inte så mycket om det i de böcker om schizofreni som jag har.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 1 vecka sedan #39086 av Jocke
Dettta med katatoni förekom två ggr under min inläggning på psykiatriska slutenvårdsavdelningen. Båda gångerna var det en överreaktion på ngt som inträffade i kroppen, man blev stel och stum men det löstes upp efter några timmar med sömn. Kom nu ihåg, det blev till och med tre ggr! Sista gången var ngn slags krampliknande tillstånd. Men jag fick medicin 2 av gångerna! Är detta typiskt vid schizofreniliknande symptom. Men varför inträffar dem bara vid kliniska tillstånd? Eller vid överreaktioner? Nä, det känns som att kroppen bedriver ett "narrspel" med en. Hur kan jag återigen lyssna på kroppens egna signaler? 8O

Vars är världen på väg?