Trippeldiagnos

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39140 av Exocet
Trippeldiagnos skapades av Exocet
Jag är nog en av få i Sverige som fått diagnoser inom både det autistiska och schizofrena spektrat. Jag har 3 olika diagnoser:
Asperger syndrom, paranoid perosnlighet och vanföreställningsyndrom.
Men under långa perioder av mitt liv fungerar jag som en normal person.
Det är väl därför man brister i sjukdominsikt ibland.
Min psykolog sa att det var normalt att man brister i sjukdomsinsikt mellan skoven.
Är det någon mer som fått trippla diagnoser eller mer?
  • q
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #39148 av q
Svar från q i ämnet Trippeldiagnos
Jag är lätt autistisk, vanföreställningsfar och har paranoid schizofreni. Det är väll ungefär samma sak som du har. Jag känner igen mig lite i det du har skrivit tidigare. Hur du konstant söker efter svar, vad det är för "fel" på dig etc. Jag har kommit fram till att jag nog lider av alla personlighetsstörningar och syndrom som finns (tror det har med vanföreställningarna att göra om jag ska vara ärlig). Det finns alltid något i varje "godispåse" som passar in... Innan diagnosernas tid så såg jag migsjälv som en helt vanlig kille, om än "drömmare". Längtar tillbaka rätt rejält när det var så lätt att leva.

Till diagnosen kan jag tillägga deprision och PTSS. Även om de är förknippade med psykosen så finns alla symptom för att uppfylla kriterierna.

... så 5 blir dt väll då.
Mer
18 år 4 dagar sedan #39394 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trippeldiagnos
Jag tror inte att man samtidigt kan ha paranoid personlighetsstörning och vanföreställningssyndrom. Vanföreställningssyndrom kallas också för paranoid psykos och den diagnosen omfattar psykotisk paranoia. Vid paranoid personlighetstörning är paranoian mildare och icke-psykotisk.
De har nog inte tänkt igenom din diagnos här tillräckligt noggrannt utan bara tagit upp alla diagnoser som undersökningsprotokollen gav besked om.
Mer
18 år 1 dag sedan #39491 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Trippeldiagnos
Jag vet inte om detta är nån sorts rekord, Men jag har alltså fått diagnoser på Axel I (psykisk sjukdom), Axel II (personlighetsstörningar)och Axel III (fysisk sjukdom) i DSM, på kluster A (schizofrenispektra), Kluster B (affektiva), samt kluster C (ångest). Dom har tyckt att jag varit lite svårbehandlad. Kan det vara fel på manualen?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39492 av
Svar från i ämnet Trippeldiagnos
Jag tror du helt enkelt är schizofren, är deprimerad och eleptiker. Man kan då få ett brett spektrum om man delar upp de sjukdomarnas symtom var för sig.
Mer
18 år 1 dag sedan #39494 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Trippeldiagnos
Sylviaplath,

Det var ju en ganska diger lista .? Vad i hela världen är uppförandestörning hos vuxen för något? Vilka tror du själv stämmer av alla dessa diagnoser, för alla kan väl inte vara korrekta eller? Förresten sylviaP, jag har skrivit ett personligt meddelande till dig. :)