Hur gör sig rösthallucinationer hörda?

Mer
19 år 9 månader sedan #3107 av stefan
Hej Jakob, vitsen var att man hör september fast hon säger sepsimber. Den enda skillnaden mellan ljudfilerna är att man lagt på lite brus på den ena. På något sätt styrs hörselintrycket av det man förväntar sig att höra och hjärnan "restaurerar" bruset. Om hörselintrycket var objektivt skulle man alltså höra sepsimber och inte september. Jag menar att det kanske är mer omfattande restaureringar som ger upphov till hallucinationer.

mvh stefan
Mer
19 år 9 månader sedan #3109 av Admin1
ensam-vargen,

Jag har läst om hörselhallucinationer i boken Surviving schizophrenia och det nämns aldrig att andra ljud kan omvandlas till röster, men upplever du det så kan det nog vara så. För synhallucinationer däremot beskrivs hur färger, form mm kan ändras, så där verkar synintryck kunna förvrängas och då kanske samma sak gäller för hörseln.

Jag har nyligen läst en artikel om att ens egna tankar skulle omvandlas till yttre röster, eftersom personer med schizofreni skulle ha nervknippen som går fel i hjärnan och till ett område där externa stimuli bearbetas. Därigenom skulle interna stimuli (tankar) omvandlas till röster.

Försöken har gjorts med en speciell magnetröntgenteknik, som verkar tillförlitlig och seriös. Liknande teknik verkar användas ganska ofta vid schizofreni nuförtiden.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... gna-tankar

Först när jag läste om det tyckte jag det lät vettigt, men samtidigt så är jag lite undrande. Om jag nu tänker "Min dator är värdelös" varför hör jag inte en röst som säger det? Jag tyckte också att när jag hade verkligt högljudda hallucinationer, så tänkte jag en hel del, men inte hörde jag det som röster. Jag tror att denna teori är för enkel och det måste finnas andra saker, som spelar in.

Intressant nog när jag insjuknade så handlade mycket av hörselhallucinationerna om gamla lärare mm. Jag tror därför att minnet kan på något sätt vara inkopplat vid hörselhallucinationer, även om jag inte har några exakta bevis annat än egna erfarenheter.

Vimsan,

Om du hör röster vid insomningen så har du nog hypnagoga hallucinationer. Man kan ha det vid uppvaknandet också, men då kallas det för hypnapompa hallucinationer. Det kan normala människor ha, så det har ingen koppling till schizofreni.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #3115 av Vargen
Hej Admin! jag har heller aldrig hört mina egna tankar högt. och jag kan höra röster fast jag tänker samtidigt som jag hör dem. för mig värkar det som om det är flera olika typer av röster. en som har svaga otydliga viskningar, som ibland är högre än normalt och ibland väldigt svagt. ibland är det i vanlig talton fast med låg volym. och för några dagar sedan hörde jag min fars röst högt i huvudet säga en mening. rösten var förvrängd och obehaglig. när jag hör detta tappar jag koncentrationen. mina röster har jag inte kunnat konversera med, de kallar på mig och säger för det mesta otydliga saker. t ex [namn] kom, [namn] va, [namn] sova. men för det mesta så vill de ha min uppmärksamhet, ungefär som de vill att jag ska lyssna efter dem, eller komma till dem(om de kommer från omgivningen). fast det värkar inte som det, det låter som om det kommer innifrån huvudet eller lite utanför huvudet.