Mani?

Mer
5 år 2 månader sedan #1128612 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Mani?
Under min psykos så trodde jag att jag var en unik person som hade lyckats med något som ingen annan kände till.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128632 av Sugpropp
Svar från Sugpropp i ämnet Mani?
What comes up must come down
Mer
5 år 2 månader sedan #1128697 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mani?

IngeF skrev: Det er det nok. Jeg tror min schizofreni diagnose er feil. Opplever meg selv som alt for affektiv for standard schizofreni. Å legge til bipolar i etterkant er for lettvint.

När man ställer schizofrenidiagnos skall först schizoaffektiv uteslutas. Vid schizoaffektiv är symptomen som schizofreni, men sedan skall man haft minst 2 veckor av psykos utan depression eller mani. Sedan skall mani eller depression varat minst 50 % av tiden före diagnosen.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128724 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Mani?
Jag diagnosticerade migsjälv. Jag frågade:
— Jag har funderat:schizoaffektiv?
— Ja, du är schizoaffektiv bipolär typ. Sa läkaren inlagd.

Så var det med det.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128743 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mani?
Schizofreni var jag den förste att säga när jag låg inne för att kolla vilken diagnos de skulle ge mig. Den som frågade mig om vad jag trodde vilken diagnos jag hade, var jag inte svaret skyldig utan Schizofreni sade jag, det kunde inte vara annat till henne som var medpatient hon sade själv att hon var manodepressiv som det hette på den tiden. Hennes rum var täckt med uppnålade tavlor från den lågstadieklass hon undervisade för och hon rös synbart när jag sade det

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 månader sedan #1128975 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Mani?
Schizoaffektiv är en svårare diagnos att ställa än schizofreni. Sedan skall man skilja mellan bipolär och schizoaffektiv. Vid bipolär har man enbart psykos vid mani eller depression, men vid schizoaffektiv kan psykosen komma när som helst.