Hur många med psykotisk diagnos är överviktiga/fetma?

Mer
5 år 2 månader sedan #1128812 av Carmen Al Kebab
Hur ser statistiken ut och var går gränsen för övervikt/fetma?
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
5 år 2 månader sedan #1128824 av ingrid64marie
Det vet du ju av egen erfarenhet att neuroleptika kan ge många kilos övervikt, det är knutet till medicinen eftersom du i anslutning till medicin intag får kraftig ökade hungerkänslor, vaknar du på natten så kvarstår aptiten. Statistiken är oviktig det viktiga är att om du får kraftig övervikt är att du får prova ett annat läkemedel för att se om du reagerar mildare på den. Vad jag fått höra går gränsen vid 30 kg, 15kg som jag fått av vissa neuroleptika får du vackert acceptera. men vilken"normal" hade gjort det av ett läkemedel. Hoppas att de nyare medicinerna kommer att vara snällare mot kroppen för man blir mörkrädd när man läser vad medicinen man tar har för biverkningar.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1128832 av Lelle
jag blev hungrig och ökade i vikt av Abilify. Men det betydde inte att jag skulle göra det på alla medicinerna! - jag har nu Zyprexa och på den blir jag inte hungrig och jag går inte upp i vikt pga Zyprexa.

Zyprexa har varit jätte snäll mot vikten, jag går snarare ner i vikt och jag blir inte hungrig på Zyprexa.
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128835 av björk
Jag vet att om man spottar över en långtgående röd mur.
Kallar en paranoid psykotiker namn ger dem namn. Så skall man inte spela dum det har jag lärt mej den rollen kan man spara som förrättning åt någon annan som har bättre annor. Hurry for me, its emergency o de(T)
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1128837 av Lelle
men sedan gör psykiatrin väldigt lite åt för att motverka att patienterna blir överviktiga. När jag åt och gick upp i vikt av Abilify sade ingen något i psykiatrin och de hjälpte mig inte att byta bort Abilify- fick stå kvar på den och vara överviktig hela 2015! Vissa patienter kan gå upp 60-70 kg och psykiatrin tillåter det och gör inget åt det.

Abilify hade någon receptor som gjorde att jag blev jätte hungrig. Jag kunde äta sedan 45 minuter senare blev jag jätte hungrig och måste äta igen och sedan efter 45 minuter måste äta igen och så fortsatte det så hela tiden. Helt sjukt. Men även om jag ändå inte åt så mycket ökade jag ändå i vikt på Abilify. Så den gav både hunger och viktuppgång.
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128839 av Geta
Ja, psykiatrin struntar i viktuppgången.