Efter en psykos

Mer
4 år 4 månader sedan #1208352 av Hyperlotta
Jag känner fyra som haft psykos. Tar hjärnan stryk av det?

En vän har haft psykoser för ett par år sen. Nu cirklar allt kring henne och hennes mående. Energin är låg. Minsta telefonsamtal tar energi. Ljudkänslig till tusen. Hon överarbetar allt, går igenom varje detalj många gånger så fort något ska göras.

Hon tar inte till sig goda råd, utan måste ha "riktiga bevis" för att en sak är bra innan hon kan göra några som helst försök att testa nya saker.

Hur vanligt är detta? Kan hjärnan reparera sig så pass att inte minsta grej tar energi?
Mer
4 år 4 månader sedan #1208354 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Efter en psykos
Jag skulle tro att hjärnan påverkas permanent och negativt av psykoser.
Mer
4 år 4 månader sedan #1208378 av krokus
Svar från krokus i ämnet Efter en psykos
Hyperlotta,

På en föreläsning om psykoser, som jag var på (rätt många år sedan nu) sa en läkare eller forskare (minns inte titeln) att det bränns massor med hjärnceller under en psykos.

Däremot finns det antipsykotika som tydligen ska skydda hjärnan på något vis. Alltså inte bara mot psykos utan hjärncellerna blir väl också skyddade mot föråldring. Admin1 har bättre koll på detta!

Men till ämnet, har din vän boendestöd? Det kanske skulle hjälpa annars.
Mer
4 år 4 månader sedan #1208395 av Geta
Svar från Geta i ämnet Efter en psykos
På lång sikt fungerar hjärnan bättre, när de negativa symtomen avtagit. Men det är nog lätt att fastna i sitt illamående och sin känslighet.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1208397 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Efter en psykos
Min hjärna känns ofta "bränd", som om det är kortslutning. Har varit så de senaste åren. Får tankestopp och mitt korttidsminne är lite dåligt ibland. Tror felet ligger på "energinivå". "Elsystemet" är slitet efter psykos. Tror det kan bli helt bra och läka ut genom rätt behandling, men det kan ta lång tid.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1208403 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Efter en psykos
Hej och välkommen Hyperlotta.
Man kan säga att man tar stryk vid varje psykos man får, man blir avtrubbad men det blir bättre med åren man lär sig sin sjukdom

Efter en psykos blir man inte densamme man var innan.
hur stor skadan blir är individuellt

Om du vill visa viska.se för henne här vi de flesta av oss är själverfarna med psykossjukdom

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.