Bipolär är det nygamla budet

Mer
4 år 4 månader sedan #1209202 av memphis
Ja Modesty, jag har ett ostadigt humör. Tror de ändrar diagnos om tiden visar att mönstret för ens mående ändrasenligt DSM. T ex fick jag schizoaffektiv när mönstret av mani/psykos framträdde mer som schizoaffektiv än bipolär. Det är vad jag tror.
Mer
4 år 4 månader sedan #1209205 av Drummer
Jag har schizoaffektiv sjukdom för att jag har mer symptom på Schizofreni än Bipolär
Mer
4 år 4 månader sedan #1209209 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bipolär är det nygamla budet
Det har aldrig varit på tapeten att ändra på min schizofrenidiagnos.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1209210 av memphis
För att få schizoaffektiv måste man ha symptom av båda sjukdomarna Samtidigt, och det ska vara i typ minst 2 veckor. Nånting sånt är det som får dem att ändra diagnosen. Mönstret av symptomen. Bara bipolär har andra kriterier.

Fast nu sa jag helt fel i exemplet. För schizoaffektiv ska man ha psykotiska episoder Utan depression och mani. Bipolär har sina psykoser inom mani.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by memphis.
Mer
4 år 4 månader sedan #1209237 av MsTibbs
Jag hade:
Recidiverande depression svår med psykotiska symtom
Bipolär
Vanföreställningssyndrom mm
Före
Schizoaffektiv diagnos
Mer
4 år 4 månader sedan #1209256 av memphis
Modesty, läkarna kanske har upptäckt att dina psykoser kommer bara under mani/depression, och att du är frisk där emellan? Om det föreligger på det viset så räknas man som bipolär. Men om du haft psykoser utan mani/depression så räknas du till schizofreni alternativt schizoaffektiv. Så fattar jag det.