sjukdomsinsikt...

Mer
17 år 6 månader sedan #50852 av mamma65
hej...jag undrar om de här med sjukdomsinsikt...om man inte har nån insikt om sin sjukdom...kan man bli hjälpt då?eller de är först då när man förstår att man är sjuk som man kan gå vidare?...vad händer när man börjar förstå sin sjukdom?...vad är de som gör att vissa inte förstår att dom är sjuka o kanske skyller på sina anhöriga...
Mer
17 år 6 månader sedan #50854 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sjukdomsinsikt...
mamma 65! Suck! Kan tyvärr inte hjälpa dig att svara på frågan, hade som första person själv insikt om att det jag råkat ut för var "Sjukt", jag sökte själv till psykiatrisk klinik.

När jag varit inlagd ett tag, så var jag dessutom den förste att tala om att jag förmodligen hade Schizofreni!
Men det finns litteratur om hur man som anhörig bemöter en som är sjuk! Admin ger dig säkert sidan, annars titta i självhjälpsboken som finns att söka på viska.se. Det står nog någonting om det där.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #50858 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sjukdomsinsikt...
Självhjälpsboken hittar du här;

www.viska.se/Kamp.pdf

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #50870 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet sjukdomsinsikt...
Sjukdomsinsikt är viktig...men svår att hitta pga psykisk sjukdom!(jämfört med t.ex kroppsliga sjukdomar)
Jag själv skyllde också en del på mina anhöriga tyvärr...men det var i början!

Kanske bör det komma "utifrån", från neutralt håll...och tyvärr sällan, så lyssnar patienten på sina anhöriga...RSMH och/eller IFS-föreningar är att rekommendera! Kolla med din kommun, tele-katalogen...

Bra att Du hittade hit också!

Lycka till - skriv gärna igen!

Khai
Mer
17 år 6 månader sedan #50872 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sjukdomsinsikt...
Det står lite om detta i boken Surviving schizophrenia sid 50-52 i senaste upplagan. I början av sjukdomutvecklingen känner många att något är fel, men sedan när sjukdomen förvärras så förlorar många sjukdomsinsikten. Jag har läst att 50 % saknar sjukdomsinsikt vid schizofreni.

Sjukdominsikten kan återkomma när man förbättras, men försvinna igen vid återfall i psykos. Att inte ha sjukdomsinsikt kan vara negativt, eftersom det är stor orsak till tvångsvård och tvångsmedicinering. Att ha sjukdomsinsikt är inte bara positivt utan det ökar risken för depression och suicid.
Mer
17 år 6 månader sedan #50877 av armyknife
Svar från armyknife i ämnet sjukdomsinsikt...

Nissegossen skrev: Självhjälpsboken hittar du här;

www.viska.se/Kamp.pdf

Tack för länken btw, hade helt missat den där. kollade igenom lite snabbt, kul att saker man hittar på Internet ger intrycket av att vara betydligt mer givande än vad ens läkare, psykologer eller skötare sagt...