Släktingar till forskare oftare psykiskt sjuka (bipolär - Schizofreni)

Mer
3 år 10 månader sedan #1261088 av Vatten
En dansk registerstudie visar att nära släktingar till forskare oftare lider av bipolär sjukdom eller schizofreni. Studien baseras på sjukvårdsinformation om nära 12 000 universitetsanställda och deras första och andra gradens anhöriga.

Resultatet visar en signifikant ökad förekomst av schizofreni bland syskon, barn och syskonbarn till akademiker jämfört med befolkningsgenomsnittet. För bipolär sjukdom var risken signifikant högre för föräldrar, far- och morföräldrar och syskonbarn.
Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan kreativitet och psykisk sjukdom, och gruppen forskare har valts ut i egenskap av att de har ett kreativt yrke.

fof.se/tidning/2019/7/artikel/slaktingar...ftare-psykiskt-sjuka
Schizophrenia and Bipolar Illness in the Relatives of University Scientists: An Epidemiological Report on the Creativity-Psychopathology Relationship
www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2019.00175/full
Mer
3 år 10 månader sedan #1261090 av Geta
Därför är det vansinnigt att abortera alla foster med anlag för schizofreni. Dessutom tror jag inte att någon är säker på vad det är för gener som för med sig schizofreni.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1261092 av Pimed
Min pappa hade en IQ på runt 140. En av mina bröder är medlem på MENSA. Men inga forskare eller akademiker. Däremot musiker och konstnärer är det mycket.
Mer
3 år 10 månader sedan #1261128 av IngeF

Geta skrev: Därför är det vansinnigt att abortera alla foster med anlag för schizofreni. Dessutom tror jag inte att någon är säker på vad det är för gener som för med sig schizofreni.

Arvegangen er langt i fra klarlagt. De fleste mener vel at man arver en sårbarhet, men Nils Håvard Dahl hevder at risikoen for å utvikle schizofreni ikke påvirkes av oppvekstforhold.