schizofreni

Mer
17 år 6 månader sedan #52536 av lillamy69
schizofreni skapades av lillamy69
Jag har jobbat med barn i 20 år och jag har ställt mig frågan kan barn ner till 6-7 år åldern få schizofreni.
Kan dom? vad tror ni som är experter. Jag har frågat läkare men dom har olika uppfattningar.
Jag skulle vilja höra vad ni tycker och tror.
Mer
17 år 6 månader sedan #52547 av Fia
Svar från Fia i ämnet schizofreni
Jag tror att vem som helst, när som helst kan drabbas av Schizofreni...
Min uppfattning om vissa psykiska sjukdomar är att jag tycker inte det är någon sjukdom. Läkarna vill bara ha ett namn eller en stämpel på det. För de vill inte se verkligheten att det är mänskligt som tex att höra röster. Biblen är skriven av rösthörare o både Jesus o Moses var isåfall psykisk sjuka...
Mer
17 år 6 månader sedan #52553 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizofreni
Ja, barn i 6-7 års åldern kan få schizofreni, men det är ovanligt. Den yngste som diagnosticerats var 5 år. Om man får schizofreni under 10 års ålder, så har man en sämre prognos. 14 % av alla schizofrenifall inträffar före 10 års ålder, så det är ganska ovanligt att få schizofreni som barn. Johan Cullberg har skrivit om detta i sin bok Psykoser.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #52554 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet schizofreni
Jag känner då en som var mycket tillbakadragen som barn pga konflikter i hemmet. Det finns tydligen diagnosen hebbefren schizofreni? Jag fick mina första symptom i tonåren, men tror det är fullt möjligt man kan få det som barn via rädsla och känslighet.

Med rätt behandling, tror jag det kan växa bort, men är man hela tiden utsatt för en osäkerhet, så tror jag det blir svårt att finna en trygg plattform senare.

Vars är världen på väg?