Sjukdomsinsikt

Mer
19 år 7 månader sedan #4316 av scott
Sjukdomsinsikt skapades av scott
Hej igen, tänkte höra hur det var för er när det gäller insikten av sjukdom
förstod ni själva att ni var sjuka?
Mer
19 år 7 månader sedan #4317 av bara_på_låtsas
Svar från bara_på_låtsas i ämnet Sjukdomsinsikt
jag insåg att jag hade en haschpsykos (om man får använda det uttrycket?) två år efter att den började. När jag kom ut från behandlingen och insåg en del saker jag hade gjort under dom här två åren, helt sjuka saker...försökt strypa min mamma o.s.v. Kom ut från behandlingen för 4 månader sen, dum som jag var började jag kasta i mig hallucinogener som en galning och började röka cannabis dag och natt....även en del annat inblandat. Så nu är jag tillbaka på noll igen, jävligt dumt gjort. Men den här gången vet jag i.a.f att jag är sjuk, och att jag behöver hjälp en gång till. Min omgivning visste hela tiden om min psykos, men berättade inget för mig, för att min psykolog trodde att den skulle bli värre och jag skulle bli mer förvirrad om jag fick reda på deras misstankar......nån mer än jag som tycker att det låter konstigt?
Mer
19 år 7 månader sedan #4318 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag hade sjukdomsinsikt nästan hela tiden. När jag inte kunde koncentrera mig på att se mina favoritserier på TV insåg jag att jag måste vara psykiskt sjuk. Jag trodde att mina röster var "minnesuppspelningar" av samtal som ägt rum i verkligheten. För övrigt hade jag en pinsamt naiv inställning till min sjukdom. Jag trodde att när jag sökte hjälp att jag bara skulle få tabletter utskrivna och sedan skulle allting vara bra när jag ätit dem i några veckor. Var mycket dåligt påläst om psykiska sjukdomar. Det enda jag visste var det lilla vi gått igenom på psykologin på gymnasiet. Visste knappt vad ett psykos var. Är det någon som vet om det är normalt att de flesta negativa symptom inte kommer förrän 1-2 veckor efter sjukdomsutbrottet? Allt var som vanligt tills dess om man bortser från att jag levde i en fantasivärld och hörde röster.
Mer
19 år 7 månader sedan #4322 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sjukdomsinsikt
-
Mer
19 år 7 månader sedan #4325 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag misstänkte direkt att jag hade en psykos. Jag kommer ihåg att jag hörde rösten hos en FV-läkare jag kände, som berättade att de monterat in en TV-kamera i mitt rum, så de skulle kunna hjälpa mig att komma över traumat efter olyckshändelsen jag varit med om. De skulle därför kommentera kontinuerligt det jag gjorde i lägenheten. Jag tyckte det var en helstollig ide och misstänkte genast att jag måste ha fått en psykos. Efter ett par dagar tillstötte paranoia och då vände jag mig direkt till psykiatrimottagningen.

Ungefär 50 % av de med schizofreni sägs ha sjukdomsinsikt. Men sjukdomsinsikt begreppet används nog lite slarvigt av vården misstänker jag. Om någon har invändningar mot behandlingen så kan det nog hända att de avfärdas som bristande sjukdomsinsikt. Bristande sjukdomsinsikt skall inte användas som okvädingsord. Det skall användas i medicinskt syfte och först efter det att sjukdomsinsikten noggrant kartlagts och diagnosticerats.
Mer
19 år 7 månader sedan #4326 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Sjukdomsinsikt
Innan jag blev som sjukast var jag medveten om att någonting håller på att hända med mig. jag märkte att mitt betéende blev annorlunda. men det var mycket som jag inte visste då, som jag kommit på nu. som var sjukt. då jag blev som sjukast och världen blev förvirrande så förnekade jag att jag var sjuk och blev arg då läkarna påstod att jag var sjuk.