AMNING PSYKOSER

Mer
19 år 5 månader sedan #5460 av erco
AMNING PSYKOSER skapades av erco
.? Jag undrar om amnins psykose har något med schitsofreni att göra. en vänn av mig säger att det har det och en annan säger att det inte har det. Men en sak vet jag i alla fal det är att dom som får det och föder fler barn och får det är starka. När jag var på jönköpins psyk var det en mamma som var däe för fjärde gången och hon fick det varje gång fasst mildare för var gång. Kan det finnas folk som fastnar i det och alldrig kommer ur det?[/b]
Mer
19 år 5 månader sedan #5475 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet AMNING PSYKOSER
Ungefär 9 % av de som får amningspsykos får senare diagnosen schizofreni, så egentligen är det en ganska liten grupp. Det vanliga är att de kan få diagnosen bipolär sjukdom eller depression. Amningspsykos inträffar bara hos bara 0,1 % av alla födslar. Symptomen börjar oftast mellan 3-7 dagar efter födseln. Detta stod att läsa i boken "Surviving schizophrenia".
  • kerstin
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21613 av kerstin
Svar från kerstin i ämnet psykos
Hej!

Får man en psykos och man sedan inte får rätt behandling, kan schizofreni utvecklas. Det sociala nätet är då väldigt viktgt och att man har människor som stödjer den psykotiske. Om det är möjligt för den sjuke, så ska han eller hon försöka komma in i den vardagliga rutinen.
Kommer störningar på den sjuke är det bra att visa närhet, men inget sexuellt om det inte är allvar, för då kan det vara positivt och särksilt då om man är trogen och kan lita på varandra.
Man ska inte fästa sig så mycket vid det sjuka, om inte den drabbade själv vill, för ofta stör man det undermedvetna, för det är ju här och nu vi lever.

Hälsningar
Kerstin
Mer
18 år 7 månader sedan #21616 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet AMNING PSYKOSER
Med "post partum-psykos" eller amningspsykos avses psykotiska tillstånd som debuterar hos en kvinna inom tre månader efter en förlossning. De uppträder vid 1 - 2 av 1000 förlossningar.

Varierande natur hos olika kvinnor
Post partum-psykosen är av varierande natur hos olika kvinnor. I en del fall kan den utgöra en episod av en schizofren sjukdom, i andra fall en del av en mano-depressiv eller cykloid/schizoaffektiv sjukdomsbild. Hos en mindre del uppkommer det psykotiska tillstånd enbart efter förlossningar.

Många olika orsaker kan orsaka post partum-psykosen
Orsaken är oklar. Den hormonella omställningen, psykologisk och social otrygghet, frisättning av ämnen i bröstmjölken som kan påverka de psykiska funktionerna och kroppsliga sjukdomar i anslutning till förlossningen (t ex blodbrist, infektioner) är exempel på tänkbara utlösande faktorer som har diskuterats.

Behandling på sjukhus
Behandlingen innebär sjukhusvård med övervakning. ECT-behandling eller behandling med antipsykotiskt läkemedel ger vanligtvis en snabb återgång av de psykotiska symptomen.


info finns bla på Hubins hemsida /S