Känner för att göra som jag gjorde under min förra psykos

Mer
16 år 10 månader sedan #77524 av ThinkTank
psykos...

Dvs. börja predika igen (vem som helst skulle säga att ingen hör mig och att jag inte alls har kontakt med gud)... börja åka bil och tolka alla låtar till att de handlar om mig (vem som helst skulle säga att det är psykotiskt och att låtarna inte handlar om mig)... börja höra röster igen (vem som helst skulle säga att det är psykotiskt att höra röster och att jag inte är telepatisk utan psykotisk)... börja tro att jag aldrig varit sjuk (jag har bevis för att jag varit sjuk) och sen börja observera folk på gatan etc.

detta kommer jag nog observera då:

ingen kommer säga något...
folk kommer spotta ibland och se ledsna eller glada ut ibland och jag kommer tolka det som om de antingen gillar mig eller ogillar mig och i vilket fall är en del av konspirationerna.

Att folk ser ledsna eller glada ut eller spottar. Dvs. reagerar på olika sätt då de ser mig är inget bevis för att det finns en konspiration. Det är ett bevis på att de är människor och ibland ett bevis att de reagerar på mig men det är inget bevis att de är medlemmar i en konspiration.
Mer
16 år 10 månader sedan #77525 av ThinkTank
Jag vet alltså exakt vad som skulle hända om jag blev psykotisk igen.
Mer
16 år 10 månader sedan #77543 av ThinkTank
Men istället för att göra det kan man som sagt skriva om det :)... kan ju göra lite KBT samtidigt...

det jag först skulle göra skulle som sagt vara att predika för mig själv och "känna" orden som kommer ut ifrån min mun. Att på något sätt känna mig styrd av gud då jag pratar. Är det då troligt att Gud styr mig? Nej förmodligen inte... jag har aldrig hört talas om någon människa som styrs av Gud och som predikar nuförtiden som inte är psykotisk. JAg skulle alltså vara psyktotisk.

Sen skulle jag leta efter tecken i musik och hitta budskap i musiken självklart. Om man letar och är villig att se i stort sett vad som helst som bevis är det klart man hittar "bevis" för att all musik handlar om mig. Skulle då musiken handla om mig? Nej det skulle den inte... det skulle bara vara jag som slösade bort värdefull tid på att tro att all musik handlar om mig.

Vidare skulle jag tro att vården bluffade, att sjukdomen schizforeni är en konspiration och inte finns och att jag inte är sjuk, och aldrig varit psykotisk. Finns då sjukdomen schizofreni? Ja... det står om den på internet i uppslagsverk, det finns en hel läkemedelsindustri för just schizofrena symptom, det finns läkare som särskilt utbildas i psykiatri och då schizfofreni. Det finns massor av folk som är schizofrena. Folk på viska är schizofrena. Sjukdomen schizofreni finns alltså.
Var jag psykotisk då? Ja. Vården har sagt att jag var psykotisk. Det borde räcka som bevis. Jag trodde dessutom på en stor konspiration och hörde röster. Jag var psykotisk.

Vidare skulle jag köra bil och gå omkring på stan och titta på alla människor och "se samband" som bevisar att de är en del av en konspiration. Exempelvis skulle jag reagera på allt främlingar gjorde som har att göra med mig. Om de ler mot mig skulle jag utgå från att de gillar mig och vet vem jag är. Gillar de då mig och vet vem jag är bara för att de ler mot mig? Nej främlingar ler mot varandra ganska ofta utan större anledning. Det är social kotym.
Vissa skulle spotta. Det skulle jag se som bevis för att de är en del av konspirationen och ogillar mig. Skulle det då vara bevis för att de är en del av en konspiration och ogillar mig? Nej vissa spottar bara ibland. De kan man göra utan att vara en del av en konspiration.
Vidare såg jag min kompis pappa få en tår i ögat igår. Direkt antog jag, trots att jag visste att det inte var så, att han grät för att han var så rörd över att jag var hos dem och att jag var den stora hjälten och så otroligt god. Är det då ett bevis för detta? Att min kompis pappa fick en tår i ögat. Nej. Förmodligen var tåren inte ens en tår utan bara att hans ögon var irriterade. Vidare finns inte konspirationen och jag är inte den stora hjälten. Alltså grinade han nog inte och särskilt inte över något han inte ens känner till.

Vidare skulle jag "känna" massa saker. Jag skulle "känna" att konspirationen fanns precis som jag "kände" att mitt ex var ute efter mitt liv. Skulle det då vara bevis för något? Nej.

Sammanfattningsvis så skulle jag vara psykotisk om jag gjorde alla de här sakerna. Jag skulle bli i behov av vård och inte kunna börja plugga till hösten som jag så gärna vill. Så jag avstår nog. Det är bättre att bara skriva om det och inte vara psykotisk.
Mer
16 år 10 månader sedan #77561 av Admin1
Tänker du avstå från studierna i höst, ThinkTank? Jag tror nog att det kan vara bra att ha en sysselsättning typ studier bara inte arbetsbelastningen är för stor och det blir för mycket stress. Det kan också vara svårt att studera om psykosen givit dåligt minne eller koncentrationsförmåga. Har du märkt om minnet eller koncentrationsförmågan har försämrats för dig?
Mer
16 år 10 månader sedan #77625 av ThinkTank
Nej... varken minnet eller koncentrationsförmågan har försämrats för mig förutom då jag är psykotisk eller nära att bli psykotisk... men jag har inte några problem med att läsa och komma ihåg när jag inte är psykotisk eller nära att bli psykotisk
Mer
16 år 10 månader sedan #77631 av ThinkTank
Om jag blev psykotisk nu skulle jag nog tänka och agera så här:

börja tro att det finns en konspiration igen... ta att folk spottar och att min kompis pappa var lite tårögd, som inte ens var en riktig tår utan bara att han hade irriterat öga som bevis för att det finns en konspiration. Men faktum är att folk spottar utan att det är ett bevis för en världsomspännande konspiration. Och att min kompis pappa blev tårögd utan att höra mina tankar som jag tänkte att han gjorde. Han blev inte ens tårögd utan hade irriterat öga som sagt. Jag tror alltså inte på en konspiration jag bara fantiserat ihop.

börja frisläppa mer dopamin i hjärnan... det är skönt med dopamin... man kan t.ex. få det i hjärnan när man dricker alkohol. MEn det är ju också det som leder till psykos så det ska jag itne göra.

Börja tolka all musik på radio som om den handlar om mig. Det kan man utan problem göra om man tolkar all musik, i stort sett vad folk ens sjunger som om det handlar om mig. Men musiken har aldrig handlat om mig på radio. Jag har bara lyssnat på vanlig pop och fått för mig det.

Börja se mig själv som den stora hjälten igen. MEn det ända så kallade beviset jag har för att jag är den stora hjälten är att jag stod och svamlade om att jag var den stora hjälten då jag var full i trädgården... alltså inget bevis