Röstning huruvida vi anser oss psykiskt sjuka

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #298 av Per-Erik
Admin kan inte du ordna en omröstning blan oss schizofrena. Formulera alternativen enligt följande: Jag är diagnosticerad schizofren, men anser mig inte psykiskt sjuk. Jag är diagnosticerad schizofren och anser detta helt korrekt.

Intressant att se vilken kundkrets som besöker din hemsida.
Mer
20 år 4 månader sedan #299 av Admin1
Hej!

Jag har gjort en omröstning, som du föreslog, men ett ytterligare alternativ. I princip är det ungefär som du föreslog. Är det OK?

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #301 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Röstning huruvida vi anser oss psykiskt sjuka
Det låter bra. Skall bli intressant och se utfallet. Tack.
Mer
20 år 4 månader sedan #302 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självdiagnostik finns
Hej!

Det verkar inte vara så många, som röstat än. För de som anser sig feldiagnosticerade så kan man diagnosticera sig själv på Internet. Det är en kanadensisk psykiatriker som har en sajt www.mentalhealth.com/
där man kan kolla upp det hela genom att kryssa för en massa frågor i ett formulär. Det kostar 10 USD, men då kan man kontrollera även andra diagnoser under ett antal dagar (5?).

Det är inte så bra att använda om man inte är diagnosticerad, eftersom psykotiska symptom kan framkallas av fysiska sjukdomar, som testen inte kan fånga in. Men det kan vara bra att kolla en diagnos som redan är gjord. Jag rekommenderar dock att man kör testen minst 3 gånger för att minska risken att man fyller i fel. Det går att skriva ut resultatet och visa sin läkare.

God Jul och Gott Nytt År!
Tack, Per-Erik för en god insats här i forumet!

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #304 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Röstning huruvida vi anser oss psykiskt sjuka
Uppslutningen kring den här omröstningen verkar ju inte så god.

Vill också påpeka att ett accepterande av diagnosen innebär att man anser sig vara galen, för det är faktiskt vad en diagnos innebär.

Det är väl lika troligt att medicin vetenskapen kommer på ett piller som gör oss normal som ett piller som förvandlar normala till genier. Dom mediciner vi får nu är bara till för att droga ner oss så att dom kan stoppa oss i ett hörn där vi inte syns.
Mer
20 år 4 månader sedan #305 av Admin1
Jag tycker inte att diagnosen i sig betyder att man är galen, även om säkert allmänheten felaktigt anser det. Många med schizofreni upplever jag som ganska normala när de befinner sig i ett icke-symptomatisk skede. Det finns "normala" människor som är mycket tokigare tycker jag.

Problemet med schizofreni är mycket stigmat och den felaktiga bilden, som finns av sjukdomen. Tyvärr görs alldeles för lite i detta land för att korrigera detta. Ett problem med sjukdomen är namnet schizofreni, som felaktigt associeras till personlighetsklyvning. Ursprungligen så åsyftades ambivalensen dvs oförmågan att omsätta tanke till handling.

Psykiska sjukdomar behöver inte alltid leda till negativa attityder. Se på läkarkåren där psykiska besvär finns mer än hos andra. Jag har för mig att upp till 30 % har besvär. Nu är det oftast inte allvarligare saker, som kräver vistelse på ho-ho hotellet utan ångest, depression och missbruk. Jag undrar själv om inte läkarnas psykiska problem beror på den överdrivet positiva attityd till verksamheten, som finns. Somliga upptäcker att verkligheten inte riktigt stämmer med det och reagerar med psykiska besvär. Om läkaren blev människa istället för övermänniska skulle nog fler av dem må bättre och kanske patienterna också? Själva så har vi motsatta problemet - en undermänniskoattityd, som också måste korrigeras mot en normalitet.

God Jul!

Admin