Behöver råd om terapi

Mer
18 år 11 månader sedan #15283 av Tikki
Hej
Long time no seen.
Har efter lång väntan erbjudits terapi. Och fantastiskt nog fått välja terapi form. Men vet inte vilken jag ska välja. Tillika ska beslutet tas i morgon.
1. KBT
Får kanske inte terapi lika länge då, men det ger kanske snabba resultat. En viss chans att få en manlig terapuet, vilket jag hellre har. Väldigt nära till terapin vilket också är en nackdel pga integriteten. Bor granne med psykiatrin.
2. Psykodynamisk
Får förmodligen terapi under en längre tid. Samtidigt mer tveksam till om detta är rätt terapiform. Det blir en kvinnlig terapuet. Terapi på annan ort, men bättre integritet. Har träffat terapueten och tror att personkemin stämmer.
:rolleyes:
Alla kommentarer mottages tacksamt.
Vänligen Tikki
Mer
18 år 11 månader sedan #15286 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Behöver råd om terapi
jag vet inte vad som är bäst, men KBT är ju väldigt eftertraktat så kanske man ska ta chansen när man får den?
Mer
18 år 11 månader sedan #15288 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet Behöver råd om terapi
Hallå Tikki.
Skulle gärna ge nåt råd, om jag hade en aning själv.
Det verkar gå trender till och med i terapiformer. Har tyckt att psykodynamisk terapi låtit bra "på papperet". KBT vet jag inget om.
Hoppas du hittar nåt som känns bra!

mvh
m-m
Mer
18 år 11 månader sedan #15296 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Behöver råd om terapi
Ja, jag tvivlar ju på den psykodynamiska teorin, men med rätt teraput tror jag allt kan vara till nytta. Men ta KBTn. Integriteten blir ju mindre viktig då också, ni talar ju inte om din uppfatning om penis, om du var kåt på mamma o annat mys i första hand utan riktar in er på verkliga problem o hur du ska hantera dem o tankarna i verkligheten..

Själv tror jag inte på terapi överlag för mig själv, tyvärr..
Livet suger, men man åste ändå försöka göra det bästa av det...
Mer
18 år 11 månader sedan #15305 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Behöver råd om terapi
Jag tror att det beror mer på terapeuten än på tekniken om en terapi når bra resultat. Personkemi är viktigt. Men också personens syn på människan, på förändring och på terapi.

Sen tror jag i och för sig att metod och teknik spelar en roll också. Med KBT får du mer "redskap" i vardagen, som kan förändra ditt liv. I psykodynamisk terapi söker du insikt om varför saker är som de är. Men detta är ju oerhört generella drag. Det är så individuellt vad terapeuten anser att en viss metod innebär.

KBT har bäst forskningsstöd. Men det är nog lite av en smaksak vad man gillar bäst. Det beror också på vad det är du vill uppnå med terapin.
Mer
18 år 11 månader sedan #15313 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Behöver råd om terapi
Tack för Era svar.
Det blir KBT. Terapuetens uppförande idag var avgörande.
Vänligen Tikki