KBT

  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1498 av Axons
KBT skapades av Axons
Vad är kognitiv beteendeterapi. Jag har läst här att det ska vara så bra men vad går det ut på egentligen?
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1501 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet KBT
Det går ut på att förändra tankemönster. Det är med andra ord en form av hjärntvätt. Den som hjärntvättar dig är alltså den person som föreslår nya tankemönster, dvs terapueten. KBT är kanon bra om man använder det på sig själv, men att lämna över bedömningen till en annan person i det här fallet terapeuten ställer jag mig mycket frågande till.

Dom som läst mina tidigare inlägg vet att jag anser att diagnosen schizofreni utgör samhällets rättfärdigande att psykiskt skada oss, med ett fint ord kallat strukturellt våld.
Mer
19 år 11 månader sedan #1502 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet KBT
Vad är då kognitiv beteendeterapi?

En psykologisk behandling och ett sätt att förändra tankar och beteende, som ett medel att nå målet - emotionell förändring.

KBT kännetecknas av:

- struktur och målinriktning
- problemorientering
- både terapeut och patient aktiv
- fokusering på nuet
- hemuppgifter
- empiriskt förankrade metoder
- arbetsättet = samarbete
- frågor som ger eftertanke
- pragmatiskt arbetssätt

Det kanske är svårt att förstå hur det praktiskt fungerar. Ett verkligt exempel.

En person använder alltid solglasögon för att inte folk skall se in i hennes hjärna. Terapeuten ber henne ta av sig glasögonen i 30 sekunder. Han säger att han inte kan se annat än ögonen och undrar vad hon har för bevis. Hon säger att folk tittar på henne och skrattar, vilket han förklarar på andra sätt. Han säger att hon skall fortsätta använda solglasögonen i en vecka om hon känner sig säkrare då. Nästa vecka upprepas det genom att hon utfrågas igen vad hon har för bevis.

www.viska.se/index.php/nyheter/20-oevrigt/84

När kan kognitiv beteendeterapi användas?

Kognitiv beteendeterapi (KBT) kan hjälpa till att minska risken för ytterligare sammanbrott. Det är också särskilt användbart om du har symptom, som inte försvinner och som besvärar dig. KBT kan också hjälpa om du har svårt att acceptera att du har schizofreni (ibland kallat brist på insikt) och det kan hjälpa om du tenderar att inte ta din medicin (ibland kallat dålig följsamhet). Om du får KBT är det bättre att ta längre behandlingar än korta. För att det skall göra skillnad skall du ha KBT-behandling i mer än 6 månader och mer än 10 behandlingstillfällen. Om du erbjuds kortare behandling, kan KBT hjälpa dig att känna dig lite mindre deprimerad, men det är osannolikt att det hjälper dig med andra symptom.

KBT och familjeintervention fungerar i kombination med antipsykotiska läkemedel och kan hjälpa till att minska antalet sammanbrott du får mer än medicnerna ensamt. De stoppar förmodligen inte sammanbrotten, men de kan göra att de sker mindre ofta. För tillfället finns de inte överallt, men det kommer att ändras de närmsta åren. Detta är översatt från en engelsk broschyr om schizofreni från 2002 avsedd för brukare och anhöriga.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1503 av Axons
Svar från Axons i ämnet KBT
Tack för informationen. Det verkar vara en påfrestande terapi, undrar om alla kan klara av den.
Mer
19 år 11 månader sedan #1509 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet KBT
Hej!

Jag har aldrig läst att KBT skulle vara påfrestande eller att många skulle avsluta behandlingen. Det handlar ju om att bli kvitt eller att reducera plågsamma symptom som man har. Jag tror däremot att psykoanalys kan vara jobbigt, eftersom det går ut på att komma ihåg plågsamma minnen.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1527 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet KBT
-