Kontaktperson

  • Maja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22920 av Maja
Kontaktperson skapades av Maja
Hejsan!

Jag ska börja jobba som kontaktperson åt en tjej med Schizofreni och undrar nu om någon/några på detta forum skulle kunna berätta lite om sjukdomen. Vad jag har förstått kan sjukdomen ge vaneföreställningar och göra att personen hör röster. Kan ni berätta något mer om schizofreni?

Något speciellt man ska tänka på när man jobbar för en person med denna sjukdom?

tack på förhand!
Mer
18 år 6 månader sedan #22921 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kontaktperson
Hej Maja!
Vad roligt att du ska arbeta som kontaktperson.

En sak som man kan tänka på är att om en person
har vanföreställningar och säger tokiga saker så
kan det ändå finnas en sanning i det fast dolt.
Man behöver inte hålla med men ändå inte säga
emot.
Mer
18 år 6 månader sedan #22923 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Kontaktperson
Jag har inga problem med röster, däremot har jag vissa koncentrationssvårigheter kvar. Det kan visa sig när jag är med flera i en grupp och samtalar. Energin kan försvinna känns det som när jag själv skall säga något.
Och när jag haft mina sämre perioder har det varit stört omöjligt att delta i ett samtal. Man blandar ihop vad folk säger med sina egna tankar och förstår inget av det som sägs. Då sluter man sig själv och får nog ett misstänksamt ansiktsuttryck beroende på att man inte förstår vad folk säger.
Det är väldigt jobbigt och då är det bästa att bara gå därifrån helt enkelt.
Någon annan här kanske kan ge bättre råd om rösterna och hur det känns och vad man kan göra för att hjälpa.

mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #23041 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kontaktperson
Tänk på att inte sjukförklara i ditt handlande... utan se det friska... som kontaktperson kan ni göra många roliga saker tillsammans... se personen som en vän när ni går och fikar eller går på bio tillsammans... vårdkontakter har personen säkert redan mer än nog av... men vänskap kan saknas och är viktigt att få...
Mer
18 år 6 månader sedan #23050 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kontaktperson
Schizofreni varierar väldigt mycket från person till person. Sjukdomen varierar mycket också för samma personer - perioder av förbättringar kan avlösas av försämringar. Inom 5 år efter insjuknandet brukar sjukdomen stabiliseras. De flesta förbättras också i 40-60 års åldern. Läs mer om schizofreni på www.hubin.org/

Hur skall du uppträda?

Var inte fientlig, kritisk eller bombardera personen med förslag för det kan framkalla försämring. Håll inte med vanföreställningar eller konstiga saker hon säger, men säg inte heller att det är fel. Du kan ju fråga Varför tycker du så?

Personer med schizofreni kan ha problem att ta in sinnesintryck. Tala inte fort eller otydligt utan ta det lugnt och uttryck dig så klart som möjligt. Ge henne chans att fundera innan du fortsätter prata. Det kan krävas mer betänketid än normalt och vissa kan ha problem också att bestämma sig.
  • Maja
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23104 av Maja
Svar från Maja i ämnet Kontaktperson
Tack för tipsen! Lärde mig en del..