kontaktperson

Mer
18 år 5 månader sedan #27093 av flisan
kontaktperson skapades av flisan
Hejsan

Jag har fått en kontaktperson tillsatt av kommunen.
När vi först träffades sade hon att hon skulle kunna träffa mig 2-3 dagar i veckan. Jag tyckte att 1-2 dagar kanske skulle räcka. Men inte hade jag väntat mig att det inte ens skulle bli det. Jag har haft henne i ca ett halvår och hon har ställt in minst varannan gång vi skulle ha träffats (och då har det gällt 1 gång per vecka). Hon har tusen skäl, är det inte det ena så är det det andra. Hon verkar ha extremt svårt för att planera och kommer alltid på saker i sista sekund. Ibland sms:ar hon bara och säger att hon inte kan. Varje gång hon inte kan tvingas jag lyssna på ramsan..."jag är såååå ledsen att jag inte kan..jag hoppas att du förstår...jag vet att du blir besviken..jag vet att sånt här är jobbigt när man mår dåligt...men nu MÅSTE jag bara göra detta och detta...jag hoppas att du inte blir för ledsen.." osv. Jag gör som alltid sväljer min besvikelse och svarar "nej då, det är okej, jag förstår". Inte nog med att hon gör mig besviken jag tvingas också lyssna på och ta ansvar för hennes skuldkänslor. Annars trivs jag bra med henne och jag är rädd att klaga för mycket, att jag då skulle mista henne som kontaktperson. Jag har två gånger framför klagomål via andra och vi har t.o.m. haft möten om detta, men det har inte förändrat mycket. Möjligtvis att hon bara kommer med ännu längre ursäkter när hon inte kan, vilket bara gör det ännu jobbigare för mig.

Vad ska jag göra?
Jag känner mig bara utsatt och hjälplös!
Mer
18 år 5 månader sedan #27095 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet kontaktperson
Säg ifrån!
Visst det är jättejobbigt att ryta till, men hon har fått en uppgift av kommunen och den sköter hon uppenbarligen inte och då skall hon inte ha en sådan uppgift.
Hon är inte din vän, hon är en kontaktperson så du skall inte känna skuld över att säga ifrån tycker jag.
Mer
18 år 5 månader sedan #27097 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet kontaktperson
Tala med både kontaktpersonen och kommunen och säg som det är... att du inte vill bli besviken hela tiden, utan att träffarna hålls som planerat... om hon inte kan det kanske du ska byta kontaktperson på sikt... kontaktpersonen har ju ersättning för att hon ägnar dig tid... då ska hon inte ställa in hur som helst...

Jag hade en kontaktperson för flera år sedan, efter en vårdperiod när jag var ny i stan och inte hade några vänner... vi träffades en gång per månad... det var vad som var rimligt ur bådas schema... vi gick på bio, café, och åt på restaurang ibland... men mest pratade vi... det var en stor lättnad för mig att ha det att se fram emot... vi träffades regelbundet under ett par års tid...

Sen fick hon mycket på hemmaplan och hade inte tid att träffa mig... och jag hade fått egna vänner... så nu hörs vi per telefon ibland ... men hon är inte längre min kontaktperson... numera är hon en vän...
Mer
18 år 5 månader sedan #27104 av flisan
Svar från flisan i ämnet kontaktperson
Hej

Jag har som sagt redan klagat, men jag ska göra det igen. Om det inte får ngn effekt så kanske jag överväger att byta kontaktperson.
Jag är väldigt beroende av regelbundenhet. Att det blir som man bestämt.