Respektseminariet

Mer
18 år 5 månader sedan #27937 av Isa-Alise
På Respektseminariet i Uppsala igår med Joel Slack sades många kloka ord om bemötande och respekt. Något som jag tyckte var speciellt fint var det han kallar för "empowerer", dvs en människa som investerar i en annan människa så att denne så småningom kan leva ett ansvarsfullt liv utan detta stöd... Han sa att det var svårt att hitta någon att vara ens "empowerer", givare av inflytande och kraft... denna person är beredd att släppa taget när man är mogen att klara sig själv, att återknyta kontakten när det behövs, och ger aldrig upp hoppet om en... det är en viktig del av återhämtningsprocessen att få del av detta... en person som bryr sig från hjärtat... som ser nyanserna hos en... lyssnar... och inger hopp...
Mer
18 år 5 månader sedan #27947 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Respektseminariet
hihi min lägenhets-polare är nog min "empowerer" nu då. Hon ställer alltid upp för mig och peppar mig, och ger mig det rum jag behöver när jag mår dåligt också. Hon är en av de finaste människorna jag känner.
Vet inte hur jag ska klara mig utan henne när vi ska flytta i sär nästan år.
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27981 av Axons
Svar från Axons i ämnet Respektseminariet
Isa-Alise,

Det låter ju bra, men var hittar man en sådan person?
Mer
18 år 4 månader sedan #28430 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Respektseminariet
Kanske samordnaren kunde fungera så... eller om man har tur att hitta en vän som stöttar en...
Mer
18 år 4 månader sedan #28451 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Respektseminariet
Anledningen till att jag fann viska var faktiskt i den rollen.
Tyvärr går det inte så bra, vänskapen pallar inte att jag tycker på och vården, som varit kall, är plötsligt närmast överomfamnande.
Mer
18 år 4 månader sedan #28478 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Respektseminariet
Var TV och spelade in mötet? SVT24 brukar ju sända en del av sådana där möten.

Jag tror det är viktigt med empowerment och kanske kunde persoliga ombuden tjänstgöra i den rollen. Jag tror vården borde bli mer berömmande mot de som har schizofreni och påpeka och berömma framsteg som görs. Jag tror att det skulle leda till stora framsteg och lösa en del problem som finns idag. Har ni fått beröm av vården någon gång förresten?