Kan vi få barn?

  • marihøna
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8955 av marihøna
Kan vi få barn? skapades av marihøna
Hei, jeg følger med på denne siden fra hovedstaden i Norge og ønsker svar på følgende spørsmål: Kan vi som har diagnosen Scizofreni få barn?
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8956 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Kan vi få barn?
Hej på dig. Jag tror inte det ska vara några problem. bara du kommer ihåg hur man gör :D
Mer
19 år 2 månader sedan #8966 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kan vi få barn?
Tror du menar mer, hur stor är risken att barnet får samma sjukdom, många med psykoser har ju faktiskt barn...

Risken att få schizofreni är störst om man har en en-äggstvilling som har schizofreni... då är risken 50%.....

Detta visar att trots att det finns ärftlighet, så är det många andra faktorer som spelar in.... annars hade ju alla en-äggstvillingarna haft samma sjukdom... de är ju genetiskt lika!!!!!
  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8967 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Kan vi få barn?
Jag har tänkt lite på det här med mediciner... jag skulle gärna vilja ha barn men jag vill inte det innan jag " blivit av med" så mycket mediciner som möjligt...Tänker att de kan skada fostret. Annars tycker jag man kan ha barn om man känner att man orkar ta hand om det!
Mer
19 år 2 månader sedan #8969 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan vi få barn?
Jeg tenker på er vi istand til å ta oss av barn, eller kan det være sånn at vi janskje har mer enne nok med ta vare på oss selv. Har lest flere artikler om at barn av psykisk syke selv kan få problemer. Å få barn, psykisk syk eller ikke, er jo et veldig individuelt spørsmål som hver og en må tenke gjennom selv. Men jeg undrer meg for jeg har jo ikke noen garanti mot at jeg vil holde meg fri for psykose resten av livet..
Mer
19 år 2 månader sedan #8982 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kan vi få barn?
Ingen har någon garanti för något överhuvudtaget i livet.... vi vet inget alls om ens nästa stund... men vi kan göra så gott vi kan.... psykiskt sjukdom är inte värre än något annat som kan drabba en i livet.... det finns många olika svårigheter som man kan möta....

Om du vill ha familj och barn, så försök lösa de svårigheter som hindrar dig just nu... och sen gör så gott du kan för din familj trots de ev. svårigheter/funktionshinder som kan finnas kvar...