schizofreni + kärlek = ?

Mer
18 år 3 månader sedan #30768 av panik
Jag undrar om det finns många här med diagnosen schizofreni som har ett förhållande eller har haft ett längre förhållande då ni är sjuka?

Jag blev lite skrämd då jag hörde att 80 % av de med schizofreni är singlar..

och de ni är tillsammans med, är dom friska?

/Panik som saknar nån i vintermörkret.
  • Flinta
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30770 av Flinta
Svar från Flinta i ämnet Ja, jag har ett förhållande...
Jag har haft ett förhållande i 10 år och min sambo har funnits där under mina fem psykoser. Nu har jag fått vård (äntligen) och går på Abilify vilket är en underbar medicin för mig. Jag har inga biverkningar utan mår som vanligt.

Vårt förhållande är starkt och var så även under mina psykoser, men det beror på att min sambo är väldigt envis och trofast. Själv mådde jag så dåligt när det var som värst så jag brydde mig inte om något förhållande.

Jag vet inte om det är vanligt att ha så många psykoser som jag haft (mellan 1997-2004) men jag är glad att jag fått hjälp och en diagnos idag. Jag är tydligen schizo-affektiv. Läkarna är verkligen fantastiska eftersom de har kunnat "bota" mina symptom, även om de säger att jag troligtvis får gå på medicin hela livet. .?
Mer
18 år 3 månader sedan #30777 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet schizofreni + kärlek = ?
Jag har inte schizofreni, men väl psykoser.... jag har ett särbo förhållande till en man som också har psykiska problem, han har schizoaffektiv psykos... vi har hållit ihop sen 1998 med ett par pauser under perioder då båda mått dåligt...

Jag tycker att särbo är perfekt... vi ses en stund varje dag... äter middag tillsammans... men har lite luft i relationen så att vårt mående inte blir för mycket för den andra...

Visst kan du träffa någon... och finna ett sätt att leva ihop som passar just er!!!!
Mer
18 år 3 månader sedan #30780 av Geta
Svar från Geta i ämnet schizofreni + kärlek = ?
Det är säkert svårt att förstå relationsproblemen
vid schizofreni för andra.
Att så många lever ensamma kan inte vara en
slump.
Det är ett sätt att kunna hålla balansen och inte
bli psykotisk.
Kontaktångesten kan vara enorm.
Det är skillnad i hur handikappad man är när det
gäller relationer när man är psykosbenägen eller
om man har en fullt utvecklad schizofreni.
Mer
18 år 3 månader sedan #30781 av Nissegossen
Jag hade ett samboförhållande i 14 år, vi har känt varandra sedan 1982.

Vi är numera särbo med varsin dörr att stänga om oss. Det fungerar mycket bättre nu. Hon har Borderline och jag Schizofreni.

Ta det lugnt! Du kommer att finna någon du också, det är jag övertygad om.

Jag tycker inte du skall rusa in i ett förhållande och att ni bosätter er tillsammans bland det första ni gör. Ni kan först pröva utan att säga upp lägenheten.

Det är faktiskt bättre att bo särbo.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum