jag larmade 112

Mer
16 år 2 månader sedan #113353 av CrazyGirl
Igårkväll läste jag ett blogginlägg av en nära vän till mig. Hon skrev att hon ville försvinna och att om några timmar skulle hon göra det. Jag var orolig och sms:ade henne, fick inget svar. Sedan gick jag online på msn för att höra om en annan gemensam vän hade hört något av henne. Men det hade hon inte och hon var oxå orolig. Hon berättade att hon fått ett sms av henne där hon skrivit att hon skulle ta sitt liv. Då blev vi jätteoroliga. Jag antar att vi oroade upp varandra och var väldigt stressade. Vi försökte ringa henne, ringde även hennes sambo, vars nummer vi hittat på eniro. Efter ungefär en timme bestämde vi oss för att ringa 112. Det var faktiskt den gemensamma vännens idé. Men det blev jag som fick ringa samtalet, för hon vågade inte. Något jag fick bittert ångra sedan.

Jag ringde 112 och blev kopplad till kommunen där hon bor, vilket ligger över 100 mil ifrån mig. Där blev jag kopplad till polisen. Jag berättade situationen. Nu var klockan över 12 på natten. Och dom försökte ringa och sms:a henne utan svar. Sedan for dom hem till henne. Någon timme senare ringde polisen upp mig och sa att hon mådde väl. Jag hade varit riktigt orolig så det var väldigt skönt att få höra det. Hon hade sagt till polisen att hon var inne i en dålig period, för hon skulle flytta upp norr igen och så. Innan polisen kom dit hade jag skrivit ett sms till henne, där jag skrev att hon inte skulle vara arg på mig men att jag var så orolig att jag larmat polisen.

Något senare fick jag svar av henne. Där hon skrev att hon var förbannad. Hon hade sovit, hon hade äntligen somnat och sovit i bara några timmar då polisen stormat in i lägenheten. Och att hon mådde ännu sämre nu sedan dom varit där. Jag svarade att jag gjort det för att jag varit orolig. Hon skrev tillbaka att jag nu kan sova lugnt för hon lever. Och att hon själv inte skulle kunna sova på hela natten efter polisen stormat in. Jag svarade aldrig på det.

Jag har haft fruktansvärt dåligt samvete och inte kunnat sova ordentligt. Bara sovit 4 timmar inatt (till skillnad från de 12 timmar jag vanligtvis sover).

Skulle jag ha struntat i att ringa 112? Våran gemensamma vän kunde väl ha skickat sms till henne att det faktiskt var hennes idé att ringa 112. Men hon gjorde aldrig det. Istället fick jag sms från henne där hon frågade om jag sagt något till vår vän om henne. Jag sa att jag skrivit att jag hörde vad hon fick för sms från henne och att vi båda var oroliga. Sedan får hon själv tänka efter att den gemensamma vännen faktiskt oxå var inblandad. Jag är inte typen som skyller ifrån mig, det var ju trots allt jag som till slut ringde 112.

Jag kan då säga som så att detta var sista gången jag larmade 112 för någon väns skull. Man får ju bara skit för det ändå.
Mer
16 år 2 månader sedan #113355 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet jag larmade 112
Bry dig inte! det var trots allt bra att du ringde, för faktiskt är att folk tar livet av sig! Och ett självmord är ett för mycket! Din vän som du ringde för, borde vara väldigt tacksam!!!

Du gjorde helt rätt! Men den andra kompisen kanske inte jag skulle vilja ha att göra med, när hon tar avstånd från sitt eget initiativ! :cry:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 månader sedan #113357 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet jag larmade 112
Om man aviserar självmord får man räkna med sånt här.
Det man måste tänka på är att hon säkert inte kunnat använda alla små grå när hon SMSa om att hon var arg. Hon mådde dåligt och var säkert skakis efter att farbror polisen hälsat på henne. Du gjorde det ända vettiga.
Mer
16 år 2 månader sedan #113366 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet jag larmade 112
Jag tror att hon tillslut kommer att tacka dig och inse att det var av omtanke du gjorde det. Jag skulle ha gjort samma sak.

När jag var på väg in i min första psykos planerade jag självmord. Jag skrev ett testamente och pratade med en vän vars far var kyrkoheder (eller vad det nu heter) om hur jag ville ha min begravning. Jag blev inlagt kort efter det. När jag i ett läkarsamtal bad om att få åka hem (eller snarare insisterade) fick jag LPT. Ett år senare bad jag om mina journaler och där stod det att en vän till mig hade ringt min läkare och berättat att jag planerade självmord. Jag är idag glad att hon ringde. Inte bara för att det kanske är pga henne jag lever idag utan också för att jag vet att hon bryde sig så pass mycket om mig. När hon mår bättre kommer hon tacka dig. Hon kanske inte kommer säga det i så många ord, men hon kommer att göra det innerst inne.

Slutsatsen är att du gjorde helt rätt. Hur skulle du ha känt dig om hon faktiskt hade begått självmord och du inte hade ringt? Jag hade gjort precis samma sak, även om det hade inneburit att förlora en vän.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #113367 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet jag larmade 112
Typiskt kärringar att gagga ihop det så kapital förstörs till ingen nytta. Tänk inte på er själva hela tiden! Och förbättra er kommunikation. IT är inte till för att inte bli nådd.
Mer
16 år 2 månader sedan #113373 av Geta
Svar från Geta i ämnet jag larmade 112
Din vän kanske tänker sig för innan hon skrämmer
upp Er en annan gång.

Har själv blivit hämtad av polisen till psyk en gång,
då jag höll på att slå sönder lägenheten.
Det var efter det att min läkare hade satt ut antipsykotikan
plötsligt. Den gången kom polisen som en räddning.
Vet fortfarande inte vem som larmade.
Det var för 25 år sedan när jag gick i psykoterapi.