Ingen alkohol

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
15 år 2 månader sedan #186667 av Fantasio
Ingen alkohol skapades av Fantasio
Vården lockar med sänkt medicindos om jag slutar dricka öl. Står på en hög dos idag.

De säger att medicinen och alkoholen slåss om min hjärna. Kan det vara så?

Att dricka några öl är min rättighet. Har inte något annat som skänker mig glädje, så varför ska jag sluta med bärsen?

Kan det vara en vandringssägen, ung som alkohol och pencilin, att det ena slår ut det andra?

Känner mig villrådig...
Mer
15 år 2 månader sedan #186672 av skord
Svar från skord i ämnet Ingen alkohol
nåra öl på kvällen är väl bra1

2 är att ha det inte som jag- att beroendet av alkohol är roligare än ens syster.


Mer
15 år 2 månader sedan #186673 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Ingen alkohol
Nog motarbetar alkohol många mediciner. På den punkten kan du säkert lita på sjukvården. Tänk dig antidepressiva som uppåt-medicin och alkohol som lugnande så inser man att de förstör för varann.

Eller att alkohol kan ge psykossymptom och antipsykotika försöker bromsa det. Den ena försöker öka belöningshormonet dopamin medan den andra försöker hejda dopaminets effekter.

Alkohol är bra bara kortsiktigt. I längden blir hjärnskador och leverskador märkbara. Det är det deppiga läget. Den glädje du känner av alkoholen kan du säkert känna om du får minska medicindosen.

Men, allt det här är lätt för en "torris" som jag att säga. Beslutet att sluta med alkohol är tungt och ditt. Önskar jag vore en glad lax som kunde föregå med gott exempel på "vitt" leverne, men livet blir inte enklare utan alkohol...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 2 månader sedan #186675 av w200i
Svar från w200i i ämnet Ingen alkohol
Fantasio, vad har du för mediciner samt doser?

Vad har du för diagnos?
Mer
15 år 2 månader sedan #186676 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ingen alkohol
Ja, det kan slå ut antipsykotikan om du använder alkohol! Isa-Alise dricker ingen alkohol efter att hon började ta Abilify.

På andra mediciner är det bland annat, allt vad benzo mediciner heter. Nyare antipsykotika tror jag är sämre att blanda alkohol med än gamla. Rent generellt så bör man undvika alkohol tillsammans med mediciner.

Det är på egen risk du gör det i så fall!

Jag tar ofta bärs men ser till att aldrig bli berusad, så trots att jag dricker ofta, nästan varje dag, så blir jag aldrig full.

Jag sade till en granne jag anlitar för mina datorer att jag var lite berusad för att jag druckit lite och han svarade att; "Jag har aldrig sett dig full"

Dricker dock sällan annat än starkare än 2,8 folköl, men tar gärna ett gott glas vin till maten och ibland blir det system öl.

Tycker att du skall ta det de säger på allvar, för du tycks ha problem och då också problem med ekonomin, så spar lite starkare saker och sätt som mål att bara dricka något till en speciell dag en gång i månaden och då att du stannar hemma och gör det eller går hem till en kompis.

Alltså, skippa krogen överhuvudtaget! För krogen triggar dig både till att dricka mer än vad du tänkt det och att det blir onekligen mycket dyrare.

Spar pengarna till en veckas semester då du väljer själv om du vill resa eller köpa något nytt till dig själv,.

Detta är mina råd till dig eftersom du frågade!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 2 månader sedan #186679 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ingen alkohol
Tre folköl 3,5% om dagen motsvarar 73cl 50% alkohol på en vecka och på systemet har de inte starkare än 40% spritflaskor!

Tänk dig för Fantasio!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum