skam

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 7 månader sedan #22017 av Geta
skam skapades av Geta
Ingår det inte i den här sjukdomen att
man ska känna skam för allt och alla.
Själv tycker jag att jag krånglar till saker
i mesta laget för att jag tror att jag måste
känna skam.
Andra personer har också sagt att jag gör
det besvärligt för mig.
Är det någon som känner igen sig?
Mer
18 år 7 månader sedan #22019 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet skam
Ja. Diagnosen i sig kände som en skamfläck på hela mig. Men än värre kändes det när jag blev sjukskriven. Det kändes nästan som om att de nästan sa du kommer inte att klara dig i arbetslivet på ett sätt. O på ett sätt så kan jag inte förneka det påståendet heller.
Mer
18 år 7 månader sedan #22026 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet skam
Jag vet inte om jag kände så som ni, men jag har haft mycket skamkänslor under mina psykotiska perioder då jag trodde att olika folkgrupper var ute efter mig. Så det var den sortens skam som jag upplevde. Jag trodde också att vissa männinskor hatade mig så fruktansvärt mycket så att jag såg hat i deras ögon, stark hat. Känner någon igen det också?
Mer
18 år 7 månader sedan #22028 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet skam
Skamkänslor är ett tecken på brist av kärlek har jag läst. Och jag tror det stämmer....En person som känner sig älskad behöver inte skämmas för något.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 7 månader sedan #22029 av Geta
Svar från Geta i ämnet skam
Det här med hat i andra människors ögon
har jag upplevt.
Det kan vara personer som egentligen inte
känner mig och skulle inte ha någon orsak
att hata mig.
Det är de senaste 10 åren ungefär som jag
varit med om det.
Jag vet inte om det är något som jag projicerar
eller hallucinerar eller är verkligt.
Just nu tycker jag att människor verkar vänliga
runtomkring mig.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22034 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet skam
Skuld ja... det har jag känt i massor. mina tvångstankar handlade tex om det.. Först nu håller jag på att lära mig att skuld faktiskt är en illusion... som en alternativ terapeut säger som är en slags vän till mig...:) Jag känner för det mesta inte skuld och skam längre...Men ibland kan det då och då ploppa upp som ett gammalt mönster. Vad har jag lärt mig av mina skuldkänslor då? Ingenting! att jag är en värdelös människa som knappt förtjänar att leva..,. HUA! Det där om att man skulle fara iväg och göra vad som helst bara för att man inte känner skuld tror jag bara beror på att man inte är förankrad i sig själv och sina känslor. Jag känner att jag inte vill göra illa andra:) Bort med piskan! Fram för att njuta mer.... Innerst inne är vi alla kärlek. Och jag tror att ondskan är felvänd kraft....LIVE-EVIL.... som exempel.....som bottnar i självförnekelse bla... Alla är vi värda kärlek... Så var det sagt!