skam

Mer
18 år 7 månader sedan #22078 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet skam
Jag tror de flesta känner skam över diagnosen schizofreni för att alla känner nog till den stereotypa bilden av schizofreni ute bland folk. Alla har vi en gång varit friska och fått oss serverade samma fördomar om schizofreni som alla andra. Tydligen är det så illa att de som har sjukdomsinsikt dvs vet om att de har schizofreni drabbas oftare av depressioner

Jag tror att man måste satsa mer på information och upplysning till befolkningen. Det är viktigt nu när man skall satsa på sysselsättning och arbete. För att kunna göra det bra måste man vara integreringsbar i samhället och frågan är om det är så lätt med dagens fördomar ute i samhället.

Tänk om det kom en medicin som gjorde alla med schizofreni helt friska och normala. Jag tror att de flesta p.g.a. att de tidigare haft schizofreni inte skulle kunna leva normaltt utan utanförskapet skulle fortsätta, men kanske i något friskare liv. Mot den bakgrunden är det viktigt att satsa på information och utbildning om schizofreni till allmänheten, särskilt i skolor.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22087 av
Svar från i ämnet skam
Linnea,

Satsar du på ändrad diagnos till psykopati när du är klar med terapin för fobin?
:P
Mer
18 år 7 månader sedan #22098 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet skam
Gäst,

Hon förklarade ju att man inte skulle ändå fara iväg och göra vad som helst, eftersom det skulle man göra bara om man inte var förankrad i sig själv. Och då är man inte psykopat. De snällaste människorna här på jorden känner inte skam eftersom de inte har några komplex och de gör inte felakigheter heller som får dem att känna skam. Och om de skulle göra några felaktigheter så skulle de nog snabbt förlåta sig själva, det måste man för att bli frisk.
  • Linnea.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22107 av Linnea.
Svar från Linnea. i ämnet skam
Som Teresia sa så tror jag inte att du läste mitt inlägg tillräckligt noga. Jag mår illa om jag tänker att jag ska skada nån... redan innan! Inte för att jag är perfekt eller helgon. Jag är bara människa:) Jag tror knappast någon skulle kalla mig för psykopat...:)Och vad för fobi du talar om vet jag inte. Jag har ingen fobi. Jag har i varje fall ingen sådan diagnos. Min terapeut är för övrigt en av de varmaste och kärleksfullaste människor jag vet. Psykopater känner nog inte särskilt mycket kärlek.... Jag känner också ofta kärlek till andra.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22182 av
Svar från i ämnet skam
Men det är ett mål att bli psykopat. :P
Du ÄR väl motsatsen?
Mer
18 år 7 månader sedan #22184 av Geta
Svar från Geta i ämnet skam
Sakta skulle inställningen till schizofreni kunna ändras.
Om flera återhämtas till ett friskare liv så
att fler representanter för sjukvården fick positivare
inställning skulle mycket vara vunnet.
Om nyinsjuknade inte automatiskt införlivar skamkänslan
utan tror att det är inte alldeles kört utan att det
finns framkomliga vägar att förhålla sig till schizofrenin.