schizofren narkoman

Mer
18 år 5 månader sedan #27630 av Undrande
Jag har en bakant som är shitzofren, iaf när han är narkoman, och det är han nu igen tydligen.

Vad gör man?
I detta fallet gör narkoikan verkligen '"ont" men objektet tycker om den ändå.

Han blev precis friskskriven från shitzofreni, suttit 6 år på olika slutna psykanstalter med alla de värsta tokdårarna vi känner från media, då började han knarka o de kom på honom, då blev han av med lgh.
Jobbet sket sig ju tydligen det med, han skulle börja sy o bli skrädare istället, sa han nu när jag mötte honom. :rolleyes:

Han har nerverna på utsida, är en konstanärstyp och är envis och samtidgt enormt hård. Skulle överleva i Gulag eller i krig.
Han har det redan så.

Han vägrar helt vård mkt pga inlåsning och tvångssprutor med ciscordinol. Drogfri och motioverad är han mkt kompetent och nästan omnipotent, kan måla, bygger egna möbler, syr kläder, kan bygga hus.
Bara ordet psykvård ryggar han för, och han misstänker jag är utsänd av myndigheterna.

Vad gör man? Finns det ngn hjälp som han kan få så han inte behöver bo i skogen i vinter? Trots att han är narkoman och psykisk labil måste han väl ha ngn rätt, även om han "missköter "sig?
Mer
18 år 5 månader sedan #27648 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizofren narkoman
Det skall ju satsas på bättre vård för personer med dubbeldiagnoser har jag läst. Det har också avdelats pengar för det. Hur din vän skall dra nytta av det vet jag inte eftersom han ju är väldigt negativ till vård.

Kanske du kunde kontakta Filadelfiakyrkan och höra om de har något alternativ att erbjuda honom. Jag tror att det är Lewi Petrus stiftelsen som har en del aktiviteter för hemlösa. Annars blir det väl att han kan få tvångsvård om han blir rejält nedgången. Det låter som ett svårlöst fall. Det hänger dock en hel del på honom själv. Han måste nog välja bort missbruket för att han skall få ett bättre liv.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27651 av
Svar från i ämnet schizofren narkoman
Haha;ja du det är lätt att säga.Svårt att göra.
Mer
18 år 5 månader sedan #27668 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet schizofren narkoman
Problemet är ju att han numer är "Frisk", delvis, man kan ju mena att han bara är missbrukare då..
Och han väljer ju inte bort det, inte så att han inte kan, han vill nog inte.
Han ska ju sy!!
Grejen är ju att han så tydligt inte ser sitt eget bästa.
Det blir väl lvm, tillslut.

Och ngn kyrka, mja..
Nej, det är väl som det är, han får leva i skogen.
Det är hans fria val, trots allt.