Rädd

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #28069 av
Rädd skapades av
Hej

Jag hade förra hösten en djup depression, med psykotiska symtom. Jag blev så nere och förvirrad att jag tog en överdos med mycket tabletter och mycket alkohol. Vet inte själv om jag var medvetslös, vet bara att jag "vaknade" efter två dagar på intensiven. Jag kan nu inte förstå att jag gjorde det. Jag inser att jag måste ha varit nära att dö. Jag meddelade dock mina föräldrar samt vårdpersonal på den avdelning som jag var inskriven på vad jag gjort. Så jag blev hämtad av en taxi och först förd till psykakuten och sedan till intensiven. Jag måste antagligen ha varit vid medvetande först eftersom de körde mig till psyket och inte till IVA direkt.
Men jag vet inte om jag var nära att dö.
Jag är nu så fruktansvärt rädd för att göra om samma sak och då "lyckas". Jag är rädd för mig själv och att bli så nere i gen. Jag har fruktansvärt svårt för separationer från människor och blir jättenere av det, men jag vet att det är en del av livet jag kan inte komma undan det. Men jag undrar om man kan lära sig att hantera detta.
Jag hoppas att jag ska kunna få ett skydd av mediciner så att jag inte sjunker så djupt ned i mina depressioner igen. Jag har varit deprimerad i ca sju år, iaf från och till.
Jag har läst att 85% av alla som gör ett allvarligt självmordsförsök inte kommer att ta livet av sig någon gång.
Men nu när jag mår bättre är jag så rädd.
Jag hoppas som sagt att jag får hjälp av medicin och att jag aldrig mår så dåligt igen. Jag har efter självmordsförsöket haft självmordstankar i nästan ett år, det är först nu det börjar släppa.
Hur ska jag göra för att skydda mig själv??
Jag vet andra som tagit överdoser , men ingen som tog så mycket som jag tillsammans med så mycket alkohol. Jag är glad att jag lever och jag ville absolut inte dö.
Har läst om andra som gjort allvarliga självmordsförsök när de varit unga, men sedan aldrig igen, jag hoppas att jag blir en av dem.
Mer
18 år 5 månader sedan #28077 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Rädd
-
Mer
18 år 5 månader sedan #28094 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rädd
Jag tycker att Isa-Alises råd är väldigt bra och jag kan tillägga att du kanske bör se till att du inte har så stora mängder läkemedel hemma. Du kan ju be läkaren skriva ut mindre förpackningar, som innebär mindre risk för överdosering.