skvaller

Mer
18 år 3 månader sedan #30087 av Ante
skvaller skapades av Ante
Detta kanske är ett svårt ämne att prata om, men jag skulle behöva göra det faktiskt. Om man visat sej bland folk i ganska dåligt skick, så är det ju naturligt att människor pratar och skvallrar om detta. Jag själv får kommentarer som "kolla där är han" och liknande. Hur ska man hantera det på ett bra sätt?

/Ante
Mer
18 år 3 månader sedan #30088 av Geta
Svar från Geta i ämnet skvaller
Det är nästan oundvikligt att folk börjar
prata när man inte kan dölja att man har
en psykos.
Till exempel när man blir riktigt paranoid.

När jag vet med mig att jag uppträtt besynnerligt
så har jag ibland talat om att jag inte är riktigt
psykiskt frisk.
Det är så svårt att dölja.
Mer
18 år 3 månader sedan #30092 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet skvaller
Jag blev paranoid på min arbetsplats och misstänkte de andra för att prata om mig, jag flög på dem med det, vilket bara ledde till att det blev ännu mera prat. Jag verkligen led av att ha visat mig sjuk inför mina arbetskamrater.

Efter några år och jag kände mig frisk nog kunde jag börja prata med mina kollegor. Ett väldigt avväpnande sätt är också att skämta om det. Till exempel kan jag säga om berättar att jag sett jag sett någon eller någonting att "nä, men jag tror inte att jag hallucinerade" och liknande.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #30141 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet skvaller
Är du säker på att de verkligen talar om dig, Ante? Jag fick en period då jag drabbades av paranoia. När jag gick eller cyklade på stan fick jag för mig att alla pratade om mig. Det var ganska jobbigt faktiskt. Besvären försvann helt efter ett tag när jag frågade mig kritiskt vad jag hade för bevis att de talade om mig. Jag kom fram till att de kunde tala precis om vad som helst, särskilt eftersom jag inte kände dem. Jag höll på sådär i ett par veckor innan besvären mildrades och till slut helt försvann.
Mer
18 år 3 månader sedan #30149 av Ante
Svar från Ante i ämnet skvaller
Jo det är klart man måste fråga sej. Jag har en del paranoia men även riktigt prat efter mej, och det är ibland svårt att avgöra vad som är vad. Jag har dock fått det bekräftat så många gånger och under så lång tid, så det är inget tvivel om. Så det jag funderar på är just hur man på ett bra sätt kan hantera det. T.ex undvika kollektivtrafik. Hur mycket "ens rykte" egentligen betyder osv. Svårt men jag behöver ta itu med det där..