Byta land men fortsätta med medicinering?

Mer
18 år 21 timmar sedan #38304 av Suspekt
Jag bor för tillfället i Italien och medicineras mot psykos med medicinen Zyprexa. Nu är det så att jag ska flytta tillbaka till Sthlm i augusti, och skulle behöva hjälp med att få reda på vart jag kan vända mig för att vara garanterad medicin när jag kommer. Vilka ska jag prata med i förväg, för det är väl det jag måste göra? Och ska jag låta min nuvarande läkare prata med någon läkare i Sthlm?

Jag har dessutom gått hos läkare en gång i veckan i flera månader nu under behandlingen för att följa upp hur det går. Finns det något liknande system i Sthlm, eller hur fungerar vården där? Ska jag förvänta mig att bara få medicinen slängd på mig och sen behöva gå flera veckor utan läkarkontakt igen? Det skrämmer mig lite.

Någon som kan hjälpa?
Mer
17 år 11 månader sedan #38412 av Admin1
Du kanske kan få medicin i Italien, så att det räcker ett par månader i Sverige. På sajten Vårdguiden kan man ställa frågor till psykiatrin i Stockholm. Fråga där så att du får råd hur du skall göra vid flyttningen till Stockholm.
www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=4056
Mer
17 år 11 månader sedan #38422 av Suspekt
Tack, men hittar inte riktigt vart man ställer frågan.
Mer
17 år 11 månader sedan #38424 av Admin1
Du måste först registrera dig innan du kan logga in och ställa frågan. Du kan registrera dig här:
kontakt.vardguiden.se/vg/ilogin ... n?readform