Våldsbenägen?

Mer
17 år 11 månader sedan #39214 av stefan
Våldsbenägen? skapades av stefan
Personligen tror jag att jag har ett skydd mot att utsätta andra människor för fysiskt våld. När jag går in i en psykos blir jag som ett djur på flykt undan den jagande människan och hittar jag någonstans att gömma mig så gör jag det. I "hotsituationer" där dessa alternativ är uttömda drabbas jag ovillkorligen av en enorm kraftlöshet och det har heller aldrig hänt att jag skadat en annan människa. Den enda gånen då jag utnyttjat min fysiska styrka var då jag sparkade till en bil för att försöka sätta igång billarmet.(Anledningen till detta var att jag ansåg mig jagad och ville påkalla polisens uppmärksamhet.) Kommer bl.a ihåg att jag ville ta mig ut från avdelningen på sahlgrenska p.g.a. att jag inte kände mig trygg där. Min plan var att slå sönder en fönsterruta och hoppa ut. Jag tog därför en tung lampa och gick mot fönsterrutan varpå jag drabbades av den där kraflösheten, så jag släppte lampan och tanken på att fly.

Eftersom jag känner en person som jobbar inom vården är jag väl medveten om att det förekommer att personalen på vissa avdelningar utsätts för våld. Personligen har jag dock aldrig blivit utsatt och detta trots att jag under de sex år som jag varit sjuk lärt känna många människor med psykiska handikapp.

Har ni några tankar kring detta som ni vill dela med er av?
Mer
17 år 11 månader sedan #39263 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Våldsbenägen?
Psykos är ett tillstånd av känslokaos. Då är det inte så konstigt om även aggresionerna kan gå över styr. Dessutom kan psykosen orsaka att många hämningar släpper. Det är svårt att finna normal självbehärskning när i psykos. Våld, aggressioner, allt finns under ytan omedvetet hos alla människor. Det är när hämningarna släpper som det kan bli farligt. Men att vissa verkligen lever ut sina aggressioner, det är svårt att säga vad det beror på. Även i det svåraste fall så borde träning i självbehärskning hjälpa, men som tur är finns det även god hjälp av neuroleptika.

/Sofie
  • skötaren
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39267 av skötaren
Svar från skötaren i ämnet Våldsbenägen?
Hej.
Jag har bara blivit utsatt för våld som inte varit riktat mot mig. DVS stolar som flyger, glas och krukor som "får vingar" och liknande. Har dock jobbarkompisar som fått en del käftsmällar och sparkar.
Mer
17 år 11 månader sedan #39272 av Frizze
Svar från Frizze i ämnet Undrar bara?
Har du lyssnat mycket på destruktiv musik eller sett mycket hemska filmer eller på annat sätt matat dej med mörker. Jag tror att det är en
av anledningarna varför jag upplevt sånt kaos och hamnat i psykos
jag upplevde precis som du hur jag var jagad och hur alla var ute efter
mej.

Har fått kontakt med en förbedjare som jag träffar på regelbunden
basis som hjälper mej och samtala och ber för mej. Det är otäckt
men många tror lixom inte på att det finns sådana saker, den moderna
människan tror oftast inte på att det finns "mörker på riktigt" som man
kan ge utrymme i sitt liv när man matar sej med för mycket elände.

Personligen har jag haft ett helvette på jorden för att jag försökt
ta mej ur det. Det va en vis man som drog en paralell för mej för
inte så länge sedan. Han gämförde det med en groda som är i en kastrull
så länge värmen inte är på kanske det är riktigt behagligt att plaska runt
i vattnet men när det börjar bli varmt och man försöker ta sej ur är det inte lika roligt.

Så länge man lever i det så är det inga problem men om man en dag vill ta sej ur det det är då bekymmren kommer. Det är då man ser att man sitter fast i något.. Satans största list är att låta folk tro att han inte finns.

En tankeställare..
Mer
17 år 11 månader sedan #39286 av stefan
Svar från stefan i ämnet Våldsbenägen?
Tack för alla svar. Till viss del tror jag att det här med våld kan påverkas av alla brutala filmer som man ser nästan dagligen.(antingen att man är rädd för att bli utsatt eller att man utsätter andra för det) Vet i alla fall att mitt intresse för sf påverkat mina psykoser. Vidare tror jag att det är viktig att påpeka att det alltid finns två offer när någon under en psykos använder våld för många gånger så ångrar man sig säkert när man blivit lite friskare. Ofta har också dom som begår en våldshandling sökt hjälp innan och det är därför viktigt att samhället blir bättre på att fånga upp dessa. En annan grej för att minska våldet kan vara att bli bättre på att bemöta dom som är psykotiska. Riktigt hur det skulle gå till har jag svårt att uttrycka.
Mer
17 år 11 månader sedan #39304 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Våldsbenägen?
Jag har läst att vid en akut psykos så är våldsrisken förhöjd c:a 100 gånger jämfört med normalt. Jag undrar om inte vanföreställningar i kombination med aggression kan vara orsaken till våldet. Förmodligen är våldet också värre ju yngre man är. Om vården blev bättre på att förebygga att psykoser uppträder och på att förhindra missbruk, så skulle nog akuta psykoser och våldet minska betydligt. En person med schizofreni som inte är i psykos är inte farlig alls.