Våld mot kvinnor med psykiska funktionshinder

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41086 av Jocke
Kontentan av ditt inlägg, är alltså att kvinnor är ett offer för vissa mäns beteende. Det intressanta är att pojkar inte räknas in i statistiken.

Brottsoffermentaliteten måste båda könen ha hjälp med. Det går inte att fokusera enbart på kvinnooffer och då psykiskt sjuka kvinnor i synnerhet.

Ja, vi måste absolut hjälpa dem som blir utsatta för våld. Men risken med prioritering och fokus på enbart våldsutsatta kvinnor, gör att oskyldiga män kan drabbas av en anklagelse att dem inte gör tillräckligt för att stävja dessa tendenser.

Jag välkomnar en debatt här på viska om denna fråga, men då bör det vara en någorlunda ärlig debatt!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 10 månader sedan #41093 av Sylviaplath
Håller helt med Jocke. Våld är en ytterst angelägen såväl mans som kvinnofråga. Våld mot kvinnor är alltid oacceptabeln - oavsett psykisk status på offer och förövare. Men många glömmer att även män är utsatta för våld och övervåld, och att detta också gäller unga män.

När man pratar om våld, och i synnerhet psykiskt sjuka/som begår våldsbrott (eller utsätts för våld) fokuseras märkligt nog mest på det öppna vanliga 'samhället'. Våld förövas inte sällan av sk psykiskt friska personer, t ex personal inom psykiatrin, mot psykiskt sjuka och sköra. Även helt oprovocerat sådant, dvs när patienten själv inte är agiterad eller hotande.

Det laga våldet inom psykiatrisk vård (på avdelning)/tvångsvård ser jag personligen som det tveklöst allvarligaste rättssäkerhetrsproblemet i vårt fiiiina Svenska samhälle. Jag ä relativt säker på att brottslingar i fängelse skyddas bättre. Guantanamo och koncentrationslägersliknande förhållanden praktiseras på många psykiatriska avdelningar från tid till annan. Men antagligen är det inte lika fiiint och socialt accepterat att engagera sig i som våld mot barn, våld 'Långt-bort-i-stan', eller det gamla uttjatade och oftast helt oreflekterade 'mäns våld mot kvinnor'.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41124 av Jocke
Jag vet att våld mot kvinnor är vanligt förekommande, interlude kunde ha gett mig en skrämselhicka!

Men jag vet att det är hemskt att utsättas för våldtäktsförsök. Så jag kan då egentligen inte vidhålla, att våld mot pojkar och män också kan ske via närstående kontakter. Det var Bobby ett exempel på!

Vi måste kämpa mot våldet i alla dess aspekter! Visst kan vi punktmarkera kvinnors problem! Speciellt i hemmet! Men viaa psyksjuka pojkar utnyttjas också, det finns det flera fall på här i spalten.

Så egentligen är denna debatt omöjlig, eftersom det inte finns några vinnare i det här fallet, kanske förutom det perfekta brottet?

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 10 månader sedan #41153 av Jocke
Här behövs det ett geni, för att kunna rättfärdiga mäns våld mot kvinnor!
Jag anser att det inte går att försvara våld mot kvinnor! Män använder sin styrka för att visa sin makt mot kvinnor, istället för att lyssna på kvinnans
problemställning. Klarar dem inte av att visa problemets art för mannen, då måste nog en annan kvinna gå in för att medla mellen parterna, därför att bådas åsikter räknas.

Tittade på agenda ikväll, och slogs av Irak-veteranernas totala brist på eget ansvar.

Ibland måste man ifrågasätta en order även om det innebär krigsrätt och avsked på grått papper ur ngn av vapengrenarna.

En gång ifrågasatte jag en order från min egen hjärna, som ville att jag skulle flyga ut genom en fönster i fyllan och villan, knallfull således så stannade jag vid fönsterkarmen, ångrandes mitt tilltag. Morgonen efter fick jag hjälp med att städa upp rummet, efter att ha tagit en långpromenad, där jag beslutade mig för att aldrig mer utsätta andra människor för ngn mer självmordsförsök, det var egentligen fegt, men jag förlorade min karriär på dem 10 sekunderna det hela utspelades kring!

När vändningen kom för ca sju år sedan, så upptäckte jag att jag kunde älska livet, trots att jag är kall inombords. Min schizofreni brinner när jag har känslor utöver det vanliga! Skulle behöva värme i hjärtat och kyla i hjärnan!

Vars är världen på väg?