Vid vilken ålder brukar schizofrena normalt sett begå självmord?

  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1117041 av RainDrops
Hur mycket måste man motionera för att undkomma diabetes trots hög ärftlighet? Kan man motionera (och hur mycket?) mycket röka och va 20 kilos överviktig och undkomma diabetes? Eller måste man även skippa pasta, ris och potatis, bröd och äta mestadels frukt, bär och grönsaker och jag är vegetarian men jag älskar snabbmakaroner, kanelbullar och kakor och godis!
Mer
5 år 4 månader sedan #1117043 av Geta
Jag har ingen ärftlig diabetes. Om man ska undvika diabetes vid medicinering med antipsykotika, måste man motionera varje dag. Inte äta mer än vad man rör på sig.
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1117051 av RainDrops
Så jag måste gå ned vikt?
Mer
5 år 4 månader sedan #1117056 av Cosmos
Själv måste jag gå ner cirka 30 kg, det är bedrövligt. Jag har ryggvärk och ont i höftkulorna, när jag står länge måste jag vika mig dubbel med jämna mellanrum för att ryggen värker och benen skakar. Det finns ingen quick fix utom viktminskning det är solklart. 2010, efter min långa USA-resa, fick jag en lätt hjärtinfarkt vilken förstörde min kondition totalt, vet inte varför. Plötsligt orkade jag bara gå några hundra meter innan jag började bli flåsig och luftrören tjöt. Ådrog mig någon typ av astma på kuppen eftersom jag var förkyld under hela resan.

Jag klarade bara att jobba halva tiden mot innan och man kan säga att min hälsa förstördes då. Det var också då jag började dra på mig övervikten. Sedan rasade mitt liv sönder ekonomiskt också. Då började mina tankar på självmord. En lämplig krok satt uppe i taket i den utkylda stugan jag bodde i då. Jag började kolla i affärerna efter starka rep men hittade inget lämpligt utan måste i sådana fall ta mig till stan (4,5 mil), men eftersom jag hade kört min bil åt helvetet (= skogen) hade jag inte råd att åka bussen in.

Jag anförtrodde mig åt min drogterapeut och hon fick mig att gå med på att mobila teamet kom ut till mig för att slå självmordstankarna ur hågen. Jaja, mycket konstigt hände då.
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1117090 av RainDrops
Jag var elva år en jättelik vinter i Dalarna försökte ta mitt liv en natt igenom att gå i pyjamas och barfota lägga mig på ett bergsblock och somna in för alltid pga den extrema kylan.... Men när jag hade legat där länge och var sköldskadad fick jag dåligt samvete att hur kunde jag göra så mot min familj och mina nära och kära så jag började gråta att resa sig upp och gå därifrån var en av dom tyngstaste sakerna som jag har nånsin gjort!

Andra gången jag tänkte ta mitt liv var jag sjutton år! Då tänkte jag hänga mig gjorde i ordning allting repet och så men precis innan jag skulle göra det ringde jag till en nära person och sa förlåt och la på och hoppades att han skulle stoppa för jag mådde verkligen dåligt och fick ingen hjälp! Hade han inte kommit så vet jag inte om jag hade vågat fullgöra det för när jag hade snaran runt halsen och skulle precis hänga mig så jaja jag till en sekund att gör jag det här nu så får jag aldrig uppleva livet igen och då kom han!

Sedan blev jag osams med min broder så jag var nitton år och gick till spåret och hoppa framför tbanetåget men jag ångrade det så jävla mycket trots allt såg mörkt och hopplöst ut så stod jag kvar som en sten och vagnen åkte förbi

Fjärde gången stod jag på Västerbron klättrat över staketet och precis när jag skulle hoppa tänkte jag att jag kan inte göra så mot mina nära och kära och som tur är föll jag inte ned av olyckshändelse vilket var konstigt! Men överlevnadsinstinkten gjorde det omöjliga.
Mer
5 år 4 månader sedan #1117127 av krokus

Carmen Al Kebab skrev: Män dör ungefär 20 år tidigare än andra och kvinnor ca 15 år tidigare än andra om dom har schizofreni.

Självklart beror det på alla biverkningar som antipsykotika ger med tiden... När begår de flesta självmord?

Det finns värre saker än biverkningar av mediciner. Är du en robot utan känslor?