Paranoid så att man blir farlig för sig själv o andra?

Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1193544 av Richard

memphis skrev: Richard, du sa häromdagen att du visste hur man sliter av halspulsådern med bara händerna. Det låter våldsamt om nåt. Kanske är det bra att kunna som självförsvar.

Ja, jag o en väninna har tränat på det, om man skulle bli t.ex. knivrånad, eller som kvinna, utsatt för ett våldtäktsförsök.

Det krävs mycket kraft, ett plus är om man inte har allt för korta naglar, då kan det nästan ses som omöjligt. Om du står mitt emot angriparen, så använder du din högra hand, halspulsådern sitter på vänstra sidan sett från en själv. En enda snabbt rörelse, o ta tag i lite mindre än hela 1/4-del av halsen (men ändå på vänstra sidan om strupen (sett från personen), själva strupen går inte att slita av med handkraft), o med all kraft pressa in tummen längs strupen o ut mot sidan, o på sidan, med all kraft pressa in de andra fingrarna så mycket man kan, genom huden o genom halsmusklerna. Typ så att de möts, o sen bara slita mot dig.

Visst, det låter ju mycket brutalt, o det är det också. Jag har naturligtvis aldrig gjort det på riktigt, o det lär bli mycket blodigt. Det är ju givetvis mycket smidigare att göra med t.ex. en kniv, men då är det genast brott mot knivlagen om man bär den på sig.

Sen får man ju tänka på, är det flera gärningsmän? Då minskar ju ens chanser rejält! Det enda jag har nu när jag går ut är en sån här:
www.bodyguard.nu/bodyguard-knock-out-2

Möjligen skulle man, om man tränar lite, kunna sätta två gärningsmän ur spel med en sån en kort stund. Men tillräckligt för att ta deras kniv o sätta ca 68 knivhugg i vardera person. Ja, jag tror jag skulle reagera så... Spåra ur helt o göra mer än vad nödvärnsrätten kräver... Men jag o min väninna ska testa den där sprayen ovan, jag ska låtsas anfalla henne o så ska hon spraya på mig, o jag ska jämföra med riktig pepparspray.

Jag provade riktig pepparspray, det gör extremt ont i ögonen...



Så den där lagliga sprayen tror jag inte är i närheten av hur ont det gör med pepparspray. Jag tycker att det ska vara enkelt att få licens för riktig pepparspray eller CS-gas om man är ostraffad. Det säljs fritt i Tyskland, o i Danmark har de nytt tillåtit den, men bara att ha hemma.

EDIT: Fast det finns en lag som kallas nödvärnsexcess i 24 kapitlet 6 § BrB. Sådant nödvärn föreligger då omständigheterna varit sådana att den som använde sig av nödvärnsrätten, svårligen kunde besinna sig. Om t.ex. en pappa tar sin dotters våldtäktsman på bar gärning, o bankar på honom mer än vad som krävs (i sällsynta fall, med dödligt våld) i nödvärn, så kan man frias.
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Richard.
Mer
4 år 6 månader sedan #1193700 av Admin1
Vid kombinationen paranoia och ilska ökar risken för att bli farlig.