Min kompis tänker ta livet av sig

Mer
17 år 6 månader sedan #51644 av Panda
Min kompis ringde nyss och säger att han tänker ta livet av sig. Han har haft det mycket jobbigt den senaste tiden och jag är rädd att han kommer att göra det. Han or 100 mil bort ungefär så jag vet inte vad jag ska kunna göra för att hjälpa! Kan någon komma med råd? Finns det någonstans jag kan ringa eller vad gör man i en sådan här situation???
Mer
17 år 6 månader sedan #51645 av Q.L
Försök tala honom till rätta om det går....annars är nog polisen det enda som gäller.....
Mer
17 år 6 månader sedan #51649 av Isa-Alise
Prata med honom... tipsa om olika former av stöd som finns att tillgå... visa att du bryr dig...

Här finns lite tips och råd:

Dessa tips är bra om man har självmordstankar:

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=...opic.php?f=1&t=28968 [/url]<!-- l -->
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=...opic.php?f=1&t=28973 [/url]<!-- l -->
Mer
17 år 6 månader sedan #51658 av Panda
tack för tipsen. Jag tänkte att jag skulle ringa något av de där numren för att be om råd, men inget verkar vara öppet just nu. Jag kan inte sova. jag sitter bara och väntar på att jag kan ringa upp honom igen, efter att han har vilat (han somnade när vi pratade i telefon).

När det gäller alkohol och driger ligger han väldigt illa till. Han brukar både amfetamin och alkohol och säkert andra droger också. Vi har varit varandra nära väldigt länge, men nu är det verkligen som att han gett upp hoppet om att bli lycklig någonsin igen.

Usch vad svårt det här är. Det är nog bara och vänta och se. Jag bor alldeles för långt ifrån nuförtiden för att jag ska kunna vara hos honom.
Mer
17 år 6 månader sedan #51659 av Isa-Alise
Man kan ge mycket stöd per telefon också... det kanske vore bra om du kunde tipsa honom om att ta kontakt med vården... han kanske behöver antidepressiv medicin eller en inläggning just nu....
Mer
17 år 6 månader sedan #51693 av Admin1
Du känner inte hans släktingar på orten eller hans vänner där för då kanske du kunde ringa och varsko dem. Det är nog lättare att göra något om man kan träffa honom och prata med honom öga mot öga.