Vart ska hon vända sej?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
17 år 1 vecka sedan #74090 av Fantasio
En kvinna som vet att jag varit sjuk bad mig om råd för vad hon skulle göra. Hon är tio år yngre än mig och vet inte om min diagnos, däremot vet hon om att jag varit inlagd flera gånger. Hon har problem i sitt sambo förhållande. Hon sa att hon knivhuggit honom (tror det var i benet) och att hon skurit sig själv. Hon ville inte ringa vårdcentralen, utan ville hellre ringa sjukhuset. Hon undrade vad jag tyckte.

Jag erkänner att jag blev chockad av hennes berättelse. Själv har jag varit väldigt sjuk, dock utan att skada någon inklusive mej själv. Jag var nog ett dåligt stöd. Jag sa att det hade funkat för mig när jag ringt sjukvården och rådde henne att ringa sjukhuset. Jag är bara lite rädd att hon inte blir tagen på allvar.

Hon är en jättetrevlig tjej och den sista jag trodde skulle få psykiska problem. Jag är van att sopa allt under mattan och vågade inte ställa några frågor till henne. Jag hoppas bara att hon får hjälp och att ingen ska behöva komma till skada mer. Kan hon lida av depression, eller vad tror ni? Jag kan inte klandra henne om hon blev besviken av mina luddiga svar. Hon behöver hjälp.
Mer
17 år 1 vecka sedan #74102 av Saari
Svar från Saari i ämnet Vart ska hon vända sej?
Hon behöver absolut hjälp!

Du har inget nummer till akutpsyk som hon kan ringa?

Kom bara ihåg att ansvaret inte ligger hos dig utan hos henne. Du bär ingen skuld om det händer något. Har du någon kontaktperson du kan prata med i förtroende om detta?
Mer
17 år 1 vecka sedan #74108 av aspie
Svar från aspie i ämnet Vart ska hon vända sej?
Jag tycker det där låter borderline (om det inte var fråga om en sällsyn engångsföreteelse) . Dessa människor brukar vara trevliga och så händer det impulsiva saker.

- aspie
Mer
17 år 1 vecka sedan #74133 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vart ska hon vända sej?
Hon kanske först och främst borde ringa akuten för att få råd angående behandlingen av sina egna och sambons sår. Hon har troligen psykiska besvär om nu hon inte var berusad eller narkotikapåverkad, när detta skedde. Frågade du henne om hon tagit sprit eller narkotika innan? Jag tror att risken för våld är större med narkotika än med sprit.