Självskada.

Mer
16 år 7 månader sedan #93274 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självskada.
Man ska inte överdriva att rengöra sår.
Kroppens eget försvar med vita blodkroppar
gör resten.
Mer
16 år 7 månader sedan #93276 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Självskada.
Vad det är för fel på färdig sårtvättslösning kan jag inte förstå.

Har man inte det hemma så duger vatten och rena kompresser utmärkt, tills man kan få det bedömt av sjukvårdspersonal.

Jag skulle inte blandat till någon lösning själv.

Om jag misstänker att ett sår är infekterat så tar jag genast Alvedon. 1000 mg till att börja med och sedan 500 mg någon gång mer per dag. Detta för att inte dra på sig feber. Sedan så hjälper det mot det som gör ont också. Kanske inte mycket, men lite grann. Sen så är Diklofenak jättebra. Receptfri version finns: Voltaren T.
Mer
16 år 7 månader sedan #93286 av Coconut
Svar från Coconut i ämnet Självskada.
Saari,

Jättebra, nu kan jag sova lugnt :D
Mer
16 år 7 månader sedan #93299 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Självskada.
Du mammas son, detta var i syfte att man kan ta vad som man har hemma och ibland kan det vara bra för överlevnads förmågan.
så, om vet hur man skall klara sig utan att behöva stå där och fixera sig på en enda sak som man inte har.

Då improviserar man! Man tar alternativen, för det finns kanske inte riktiga grejer och få fram!

jag har gått överlevnads träning och vet hur man skall överleva!

Om du exempelvis står utan vatten renings tabletter och misstänker att vattnet i kökskranen inte är friskt och att du då ändå måste dricka det. Då får du koka vatten i 20 min för att det skall bli tjänligt.

Som sagt var att ett annat sätt att desinfisera vatten,så gör du som vattenrenings verket. Du använder klor! Dvs vad som finns i hemmet.

Jag ser alltid till att ha vanligt hushålls klorin utan parfym och jag använder inte klorrent, utan detta bara som vanligt rengörings medel. Detta för att det är klart billigare. använder det på bla toa tillsammans med grönsåpa!
Men var försiktiga när ni använder klorin för att det är så starkt bleknings medel att kläderna blir missfärgade utav minsta droppe på dem.

Detta om det krisar och blir skymmnings läge!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #93310 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Självskada.
Varför man ska koka vatten i 20 minuter kan jag inte förstå någonstans. Visst, jag brukar låta mitt vatten som jag dricker i vardagen koka upp, kylas ned och sedan rena det med Vivatap. Jättebra. Men det händer absolut ingenting i vattnet om det fortsätter att koka mer än efter kokpunkten. Det finns väl ändå inga bakterier som klarar att kokas upp, men dör först efter en längre tids kokning? :rolleyes:

Att själv experimentera med klor tycker jag verkar vara så sjukt att det inte finns. Klor är för det första skadligt för kroppen. Därför renar hälsomedvetna människor sitt vatten från klor. Sedan så har jag ingen aning om hur du får till rätt dosering. Jag tänker mig att en sådan flaska med den vätskan har flera symboler om att det är farligt.

Men att ha jod i vatten, och tvätta sår med det låter också väldigt sjukt. Hade det varit ett så fantastiskt alternativ så hade det väl använts inom sjukvården. Men det gör det så vitt jag vet inte. Man använder istället svaga saltlösningar och sprit. Men att göra sådant själv tror jag inte på. Då skulle jag istället tvättat såret med vanligt vatten, som jag inte har gjort någonting med, annat än att ha hällt upp i en liten kopp/bägare och doppat ner en kompress i för att rengöra. Har man inte kompresser så skulle jag nog tagit en bit hushållspapper.
Mer
16 år 7 månader sedan #93313 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Självskada.
jag citerar ett avsnitt ur överleva i det sårbara samhället, sidan 75.

kokning av vatten kräver att du har kok möjligheter för ganska lång tid. om du använder tex campingkök, kräver detta rätt mycket bränsle.
"Vatten skall kokas 10-20 min, beroende var man tagit vattnet. vid kokning dör bakterier och andra mikrorganismer"

Källa;Ica bokförlag Västerås; Överleva i det sårbara samhället
Författare;Mats Ekeblom, Stefan källman Lars Fält

De två sista är experter som undervisar bla inom totalförsvaret samt förband i direkt krigsutbildning.

För att vara ärlig, så har du mammas son alltid varit negativ till allt vad jag kommer med.

För det mesta säger jag saker som jag kan referera till, men när jag står emot dig, så har du egentligen inte mycket fakta att presentera.

Vad säger vad som är rätt och fel i en del fakta? Min sanning är precis lika vederhäftig som din. Jag gör det jag gör! Det gör jag genom också få med lite undervisning i olika saker, som är bra att ha grejer om man hamnar i en situation då den kunskap som jag och andra kommer med sammantaget har att erbjuda gör att du själv bla kan få er att överleva!

Du kommer själv med udda grejer som vad det gäller dina besvär med vikten där du flummar med en massa proteinpreparat och annat, vad är Det om inte betingat av en nervös läggning och extrem matfixering.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum