Varför har självmorden ökar bland tjejer 15-24 år?

Mer
16 år 7 månader sedan #93355 av anglabarnet
När jag var hos min läkare så ställde han en fråga...
"kathleen jag har en fråga som du bör ha svaret på"
"varför tar så många tjejer mellan 15-24 år sina liv?"

varför skulle jag ha svar på det?

varför tror ni det har ökat?
vad beror det på?
Mer
16 år 7 månader sedan #93357 av Isa-Alise
Jag tror att de vuxna har släppt ansvaret för sina tonåringar och då blir livet tufft att navigera sig igenom de åren... dessutom ser inte framtiden så hoppfull ut om man har det svårt, då kan hopplösheten lätt ta över... möjligheterna ser man nog bara om man mår riktigt bra... det är några tankar...

Tycker det är konstigt att läkaren ställde frågan till dig...
Mer
16 år 7 månader sedan #93359 av Coconut
Dom självupplevda kraven på tjejer har ökat... mycket influerade av hur tjejer presenteras via media. Samtidigt är budskapen motsägelsefulla... man ska vara sexig... samtidigt får man inte uppfattas som ett luder.
Man ska vara framgångsrik men ändå lever gamla föreställningar kvar att kvinnor skall vara mer ödmjuka och förstående. Man hamnar i ständiga dilemman som skapar inre klyverier och stress.
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #93373 av aivo
kanske en känslo av bottenlöshet då samhället förändrats så mycket och få värderingar verkar hamna i dimman.. en otrygghet för alla förändringar också kanske..

mer krav också?
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #93374 av vnv
Hur sjutton kan en Leg. läkare fråga en sådan fråga till en (ung) patient?
Svaret är mycket komplext....

allt gott från vnv
Mer
16 år 7 månader sedan #93378 av Skötaren
vnv:
Kanske just därför...? Vet inte, jag bara flummar runt i lite tankar nu. Kanske för att skapa funderingar ooch tankar... Ponera att han frågar alla patienter det, även de med suicidtankar, då kanse han skapar funderingar på om det är värt att ta sitt liv . De kanske kommer fram till att det inte är det... vad vet jag. Det var bara brainstorming.

Hörde en föreläsning av en läkare på suicidenheten på KS säga att det aldrig är farligt att fråga en patient huruvida denna/denne har suicidtankar eller planer. Det är inte frågan som framkallar tankarna/planerna. Däremot kan frågan visa personen att "jag bryr mig"...