Självmord - läs detta först!

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #99033 av Frankie
Självmord - läs detta först! skapades av Frankie
Om du känner dig självmordsbenägen nu, var god stanna upp ett tag och läs detta först. Det kommer endast ta ett fåtal minuter. Det är inte menat att prata dig ur dina tankar - jag är ingen psykolog, men jag vet hur det är att må dåligt.

Jag vet varken vem du är eller varför du läser denna tråd. Jag vet bara att du läser den och det är bra. Jag antar att du mår dåligt och funderar på att ta
ditt liv. Egentligen skulle jag vilja vara hos dig just nu, öga mot öga och hålla dig i handen. Men det är svårt, så vi får nöja oss så här.

Jag har känt många som velat ta sitt liv, och har även kännt så själv vid en del tillfällen så jag vet hur det känns. Jag vet att du antagligen inte vill läsa en text lång som en bok, så jag ska fatta mig kort. Medan du är här de närmaste 5 minuterna, har jag 5 praktiska saker jag vill dela med mig. Inte angående om du ska ta ditt liv eller inte, utan att du mår som du mår.

Du läser fortfarande, väldigt bra. Jag vill be dig stanna tills du läst klart tråden. Jag hoppas det innebär att du känner en liten gnutta ösäkerhet, innerst inne, angående om du ska ta ditt liv eller inte. Ofta känner folk så, även i de mörkaste stunder. Att vara osäker är ok och normalt. Anledningen att du fortfarande lever betyder troligvis att du är lite osäker.
Det betyder att samtidigt som du vill dö, vill en del av dig leva. Så vi går på det, och stanna gärna några minuter till.

Börja med att intala dig själv med;

Självmord är inte självvalt, det inträffar när smärtan överträffar förmågan att hantera smärtan.


Det var allt. Du är inte svag, operfekt eller tokig bara för att du känner dig självmordsbenägen. Det betyder inte heller att du verkligen vill ta ditt liv - bara att du inte vet hur du ska hantera smärtan just nu. Du skulle ha ryckt upp dig om du bara kunde, det har inte med saken att göra.

lTillåt ingen säga att du inte har tillräckligt att känna dig självmordsbenägen för. Olika slags smärtor kan leda till självmord. Och
alla människor känner smärta på olika sätt. När smärta överstiger förmågan att hantera det, är självmordstankar resultatet.

5 saker att tänka på;

Folk överlever detta, även de som mår så dåligt som du gör just nu.

Ge dig själv distans, t ex 24 timmar, innan du gör nåt. Eller varför inte en vecka. Kom ihåg att känslor och handlingar är två helt olika saker.

Många tar sina liv för att känna lättnad från sina känslor. Men lättnad är en känsla, som man måste vara levande för att kunna känna.

Vissa kommer antagligen ta illa vid sig av dina självmordstankar. Men det beror sällan på dig som person, utan den andres egna rädslor. Det finns människor som är vana att prata med självmordsbenägna personer, som har ett professionellt sätt att lyssna.

Wow, du är fortfarande här och läser. Det gör mig glad. Du borde belöna dig själv, kanske med en present.

Nu; vill jag att du ringer någon du känner tillit till.
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #99038 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Självmord - läs detta först!
Admin, kan du klistra denna tråd?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 5 månader sedan #99101 av Jocke
Frankie, även om vi andra inte har kunskaperna hur en sj'lvmordsbenägen fungerar, så försöker vi vara medmänniskor och stötta så gott vi kan.

Tålamodet är kort hos vissa, så det enklaste är att stötta på ngn bekant punkt som den drabbade kan ha hjälp av. T.ex självkänsla, som nog ofta är på noll-punkten?

Men du verjkar ha insikt! Du kan kanske hjälpa vissa över den magiska gränsen? Men magiskt tänkande behöver inte ingå i formeln för en överlevnad!

Vars är världen på väg?
  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #99127 av vnv
Svar från vnv i ämnet Självmord - läs detta först!
Bra frankie! Mycket Bra!
Liknande sidor finns på engelska......

Allt gott
/vnv
Mer
16 år 5 månader sedan #99139 av Admin1

frankie skrev: Admin, kan du klistra denna tråd?


Jag skall fundera på saken ett tag. Det finns också sedan tidigare råd om detta här på sajten:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ordstankar
Mer
16 år 5 månader sedan #99140 av Isa-Alise
Du kan ju klistra in texten som ett svar på den tidigare tråden hjälp när man mår dåligt...