Återhämtat?

  • Yo soy el control
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #152664 av Yo soy el control
Återhämtat? skapades av Yo soy el control
Vad menar egentligen psykvården med återhämntning? vad jag vet så återhämtar sig bara 10% av dom med schizofreni sig och det är inte pga medicin
Mer
15 år 6 månader sedan #152673 av Geta
Svar från Geta i ämnet Återhämtat?
Du menar nog full återhämtning. De flesta återhämtar
sig mer eller mindre. Vid schizofreni liksom vid många
andra sjukdomar så får man leva med vissa funktionshinder
eller skörhet som gör att man får anpassa sitt liv efter detta.
Mer
15 år 6 månader sedan #152686 av Ready
Svar från Ready i ämnet Återhämtat?
Ursäkta att jag avviker från ämnet. Jag har en fråga? Fungerar metoden sälja vid dubbla och vid 20% minus även vid börskrascher som den vi upplever nu? Finns det verkligen tid att sälja så att man får sålt vid 20% minus? Påverkar inte denna börskrasch i princip alla branscher, om alla aktier går ner 20% så blir det bara en förlust?
Mer
15 år 6 månader sedan #152688 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Återhämtat?
Alla kan återhämta sig till ett liv som man trivs med... bara man får rätt stöd...
Mer
15 år 6 månader sedan #152711 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtat?
Ungefär 35 % återhämtar sig från schizofreni i Sverige medan i uländer kan siffran vara betydligt högre 70 %.

Det finns två slags återhämtning:

Social återhämtning innebär att personen lever ett normalt socialt liv, även om kliniska tecken såsom att höra röster eller att uppvisa paranoida vanföreställningar fortfarande kan förekomma. Behandling i psykiatrins öppenvård kan förekomma.

Total återhämtning innebär att personen inte har några symptom av svåra psykiska besvär. Får ingen behandling inom psykiatrin och har ett fungerande socialt liv.

www.aterhamtning.se/forskning.htm#Om%20begreppet
Mer
15 år 6 månader sedan #152784 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Återhämtat?

Admin1 skrev: Ungefär 35 % återhämtar sig från schizofreni i Sverige medan i uländer kan siffran vara betydligt högre 70 %.


åh? Enligt Topor ("Vad hjälper? vägar till återhämtning från svåra psykiska problem") återhämtar sig betydligt fler. Han anger en forskare vid namn Courtenay Harding som gjort en sammanslagning av olika internationella studier från 70-80talet, den visar att mellan hälften och två tredjedelar återhämtar sig antingen helt eller socialt från schizofreni. (Harding 1988).
Å andra sidan refererar Topor också till en undersökning som visar att siffran är lägre i i-länder (ca 39%), men å andra sidan gjordes den studien bara 2 år efter insjuknandet, och erfarenhet visar att det ofta tar längre tid än så för någon att återhämta sig.

Jag gissar att de här siffrorna skiljer sig rätt mycket från undersökning till undersökning. Återhämtning är forskningsmässigt sett ett rätt vagt begrepp, vilket också Topor påpekar. Olika forskare kan ha tolkat kriterierna för återhämtning olika snävt. Och sedan beror det ju naturligtvis på hur långt efter insjuknandet undersökningen görs.