Återhämtat?

Mer
15 år 6 månader sedan #152914 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtat?
Jag har för mig att mina siffror kommer från en undersökning, som WHO har gjort. I boken Surviving schizophrenia hittade jag siffran 25 % och det var 30 år efter insjuknandet. Denna bok verkar inte tro så mycket på återhämtning.

Själv hoppas jag på att de nya antipsykotika, som är på gång med effekt på negativa symptom och kognitiva symptom skall öka återhämtningen rejält på sikt. En annan sak som kan förbättra kanske är depåinjektioner till nyinsjuknade, så att de inte kan avbryta behandlingen och få återfall med åtföljande funktionsförluster.
Mer
15 år 6 månader sedan #152915 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Återhämtat?
Depåinjektioner för nyinsjuknande tycker jag låter hemskt! Nog måste man få hjälp till sjukdomsinsikt genom patientinformation och KBT behandling. Depåinjectioner är en form av tvång som bara ska användas i nödfall!
Mer
15 år 6 månader sedan #152918 av galärslav
Svar från galärslav i ämnet återhämtat?
Admin, när kommer dessa nya mediciner ?
1 år , om 5 år ?
Mer
15 år 6 månader sedan #152920 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Återhämtat?
Har själv haft injektioner. Det känns bättre och mer självständigt med tabletter.
Mer
15 år 6 månader sedan #153026 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtat?
Jag såg igår en föreläsning på Medscape, där en amerikansk psykiatrer skulle testa depåinjektioner till nyinsjuknade. De frågade nyinsjuknade och presenterade fördelarna och 70 % var villiga att frivilligt ta depåinjektioner. Om folk får reda på fördelarna, så är inte tvång nödvändigt alls.

galärslav,

Den nya typen av antipsykotika borde finnas på apoteken om ungefär 5 år.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #153029 av
Svar från i ämnet Återhämtat?
Jag skulle inte ställa så mkt hopp till de nya medicinerna. De "nya" som finns nu har ju inte visat sig bättre än de som kom på 40-talet. Eller hur är det med det där admin?

Kunskapen om återhämtning eller "recovery" som termen heter på engelska har fått otroligt stort genomslag internationellt inom psykiatrin. I Sverige som är rätt styrt av de gamla medicinska idealen verkar det vara trögare. Jag ser nästan aldrig nåt om återhämtning och uppfattar inte att psykiatrin använder begreppet.


/KD