Vad är återhämtning?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 9 månader sedan #957722 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad är återhämtning?


Egentligen, jag försöker hitta svaren via bildsöken? Men jag tror att varken i verkligheten eller via internet så hittar jag nog inte svaren? Men för andra kanske det är en bekräftelse på att ngn person verkar vara inne i det eviga cirkelsimmandet på jakt efter det svar man behöver för att kunna gå vidare?

Utbildning verkar vara stängt för mig numera? Men jag behöver universitetsacess, för att kunna läsa doktoranders och forskares utlägg kring existensen kring de psykiska sjukdomar man dansar runt kring?

Men kanske min kunskapsnivå är för begränsad för att förstå alla svängar och dra konsekvensen kring detta?

Etiskt funderar jag på om allmänheten har rätt till den insyn dem får via media? Eller rättare sagt om media har tillstånd att lösa upp personlig integritet på enskild basis?

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 9 månader sedan #957774 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad är återhämtning?
Det är till eftertanke det som Jockes bild härovan visar. Innan du gör något räddningsförsök se till att du har en klar strategi och tänker igenom situationen innan du försöker rädda en annan person. Te x en drunknade person, ha något mellan den personen och dig själv, den som är drunknande är antagligen desperat och ger du näven till hen så är det risk att personen drar ned också dig i vattnet. Ung förr visade de en sked med ett ägg i och det är det minsta du skall ha mot personen du försöker rädda för annars hamnar du i vattnet själv och riskerar drunkna själv. Likadant vid en bilolycka se till att inte du också blir påkörd!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #957783 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad är återhämtning?
Är du vilse i skogen bli inte desperat och börja springa och leta efter rätt väg. Sätt dig ned och ta dig en slurk kaffe, sedan tänk igenom situationen ta fram karta och kompass, sök dig upp på en höjd så du kan orientera dig mot kartan, ta kompass riktning vart du skall gå. Gör uteslutande så, det är basic. GPS fungerar så länge du har kontakt med sändaren till din GPS och ström till telefonen.

I markerna alltid karta och kompass. Kartan skall visa området du tänker vara i. Om du skall beräkna hur långt du skall gå, eller har gått. Gör såhär på en krokig stig. Du tar en penna och papper. Sedan tar du varje raksträcka även på en krokig stig, sätt ett märke i kanten på ett papper, gör så med nästa raka sträcka och fyll i hela vägen med punkter för varje brytpunkt, därefter mät sträckan mot kartans måttstock den brukar visa en kilometer ung så ser du fågelvägen dit du ska och har den faktiska längden på sträckan du vill gå/har gått

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 9 månader sedan #957787 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad är återhämtning?
Jag träffade en gång på scouter på Kortedala torg det var både ledare och vanliga scouter och eftersom de var scouter visade jag tricket för dem på en karta, de flockades runt mig och såg hur jag gjorde, de blev väldigt nöjda på det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 9 månader sedan #957788 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad är återhämtning?

Nissegossen skrev: Det är till eftertanke det som Jockes bild härovan visar. Innan du gör något räddningsförsök se till att du har en klar strategi och tänker igenom situationen innan du försöker rädda en annan person. Te x en drunknade person, ha något mellan den personen och dig själv, den som är drunknande är antagligen desperat och ger du näven till hen så är det risk att personen drar ned också dig i vattnet. Ung förr visade de en sked med ett ägg i och det är det minsta du skall ha mot personen du försöker rädda för annars hamnar du i vattnet själv och riskerar drunkna själv. Likadant vid en bilolycka se till att inte du också blir påkörd!


Precis Nisse! Man kan inte rädda människor bara sådär våldsamt, det krävs eftertanke! Två killar räddade en äldre man som hade ramlat från en båt in i en kraftverksdamm, dem fick tag i honom ca 100 m. från dammen. Alltså en person hade en livboj med sig, mannen var redan medvetslös. Dem gjorde hela räddningsmanövern helt korrekt, med avslutande liv och lung räddning.

Jag kanske är för akademiskt när jag tänker på "rescue him", men han påverkar mitt liv kollosallt! Känner när han känner "fluidance" från andra, Men ngn har avslöjat min räddningsmanöver gentemot denne väldigt utsatte person.

Lämna lite space för mig för mig att håva in denne från fällornas paradis!

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 9 månader sedan #957804 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad är återhämtning?

Vars är världen på väg?