Hur lång tid kan det ta att bli frisk?

  • nudiebranch
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 11 månader sedan #74477 av nudiebranch
Hur lång tid kan det ta att bli frisk? skapades av nudiebranch
Hej allesammans!
Det är så att jag har haft en psykos för ca 3,5 mån sen. Nu är det så att jag haft väldig tur, de säger att de aldrig har haft någon som har återhämmtat sig så snabbt som jag!=)
Bara undrar hur lång tid det "brukar" ta att bli 100% igen?
De säger att jag ska gå på medicin i ett år till för att vara på den säkra sidan så att det inte händer igen. Har en massa planer för hösten plugg resor liknande men vet inte hur mkt jag kan räkna med att göra. Ska testa plugga på heltid men får se hur det går. Och blir man alltid trött o hängig av den här jäkla Risperdalen eller försvinner det mer o mer med tiden?
Mvh/ Lasso
Mer
16 år 11 månader sedan #74482 av ThinkTank
Hoppas det går bra för dig! Jag ska också börja plugga på heltid och flytta hemifrån till hösten... förhoppningsvis går det bra för oss båda men det är viktigt att va medveten om att man kan få psykoser av mycket stress och nya händelser samtidigt...
Mer
16 år 11 månader sedan #74520 av Admin1
Det var ju väldigt bra att du återhämtat dig så snabbt och att du mår så bra nu. Det är svårt att säga när du blir 100 % återställd för det är väldigt individuellt och varierar ganska mycket från individ till individ. Efter en psykos så brukar nästan alla förbättras på sikt dock.

Några råd. Sköt medicineringen väldigt noggrannt för om man gör det så inträffar bara en psykos vart 4-5 år. Normalt inträffar en psykos vartannat år för de som medicinerar och kanske slarvar litet. Utan medicin alls så inträffar en psykos varje år.

Försök undvika personer som är jobbiga, kritiska, fientliga och överengagerade mot dig för de kan öka risken att få återfall i psykos.

Risperdal brukar ge ökad trötthet särskilt första veckan, men sedan brukar tröttheten avta. Jag använder själv Risperdal och tycker att den är bra.

Lycka till med studierna och jag tror säkert att det kommer att gå bra för dig. Du har ju också bara haft en psykos och du har snabbt återhämtat dig, vilket är väldigt goda tecken för framtiden.