LPT-register

Mer
18 år 6 månader sedan #24955 av Abzu
LPT-register skapades av Abzu
Jag lyssnade nyss på Radio Galen från i månadag och blev mycket förvånad då de rapporterade om att det finns ett förslag på att de som vårdats med LPT skall registerar hos Socialstyrelsen.
Det låter helt åt helvete tycker jag!

På Socialstyrelsens hemsida hittade jag ingen information om frågan.

Är det nån som vet nått om detta och vad tycker ni?
Mer
18 år 6 månader sedan #25062 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet LPT-register
Jag har hört talas om det på TV och det finns ett förslag om att de som får tvångsvård skall registreras, men också vilken behandling de då får. RSMH var negativ till registreringen.

Jag är lite kluven till det hela. Det kan vara bra att få siffror på hur många som får tvångsvård och hur behandlingen då är. Det ger oss en bild av hur omfattande tvångsvården är och vilken kvalité den har. Det går också att då ta reda på hur tvångsvården varierar mellan olika kliniker och län, vilket kan vara värdefullt. Ett register kan därför nästan vara en mer kontroll för vården än för patienterna.

Negativt är om registret används så att den personliga integriteten skadas hos de som är registrerade, men det tycker jag borde gå att skydda sig mot. Det är väl de som RSMH främst är rädd för och inte att registret är ett sätt att kontrollera hur vården sköter tvångsvården. Det sistnämnda är jag positiv till att det sker, men samtidigt måste nog användningen av registret regleras på något sätt så att integriteten skyddas.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #25065 av
Svar från i ämnet LPT-register
Men är inte det dubbelt.
Man blir registrerad när man går med i RSMH.
Så säkert är man registrerad redan nu när man blir
tvångsvårdad.
Mer
18 år 6 månader sedan #25069 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet LPT-register
Olika register har ju en tendens att läcka som såll ibland, därför är jag personligen negativ till registering av LPT-vårdade patienter.
Risken att uppgifterna hamnar i fel händer är nog tyvärr ganska stor tror jag.
  • skötaren
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #25075 av skötaren
Svar från skötaren i ämnet LPT-register
Jag har oxå hört rykten om detta tilltänkta register. Tyvär skall tydligen (enligt nyheterna på SVT eller TV4, minns inte) säpo få tillgång till registret. Om det nu överhuvudtaget startas...
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #25077 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet LPT-register
Jag blir bara ledsen när jag hör sånt där...Och obehaglig till mods.
Hur mycket ska man kontrollera egentligen?