Bättre vård?

Mer
19 år 7 månader sedan #4448 av Isa-Alise
Det finns platser i världen där man inte har några mentalsjukhus, och där tvång inte används inom vården, till exempel i Trieste i Italien.... där den vård som erbjuds är så pass bra att folk vill ha den...

Skulle nått sånt kunna fungera här.... hur skulle det se ut?
Mer
19 år 7 månader sedan #4465 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Bättre vård?
Varför skulle det inte fungera? Tvång är kränkande och får bara användas som en sista utväg om det inte finns några andra alternativ enligt min uppfattning.
Mer
19 år 7 månader sedan #4466 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Bättre vård?
Själv kan jag tycka att det blivit alltför svårt att få vård, stöd hjälp - man kan söka frivilligt och bli avvisad, och får sen ingen hjälp föörrän man blivit så dålig att tvångsvård kan användas.... men hur skulle det kunna bli bättre???

Själv tror jag att det bordevara lättare att få frivillg vård, stöd, hjälp - att ingen som söker akut akut skulle kunna bli avvisad - man ska åtminstone få ett samtal samt en tid inom öppenvården bokad inom några dagar, så att man inte går därifrån och känner sig än mer utlämnad och desperat.... man borde få ett löfte om hjälp snarat inom öppna former...

Men sen är det själva innehållet i vården.... är det bra idag? Hur skulle det kunna bli bättre? Vad vill vi ha? En firma som gör en produkt som folk inte vill köpa försöker ju inte tvinga produkten på folk, de förbättrar den.... eller uppfinner en ny.... vi är ju brukare av vården och borde bestämma vad vi vill ha, vad som är bra och fungerar för oss....
Mer
19 år 7 månader sedan #4473 av Geta
Svar från Geta i ämnet bättre vård?
I den utredning som Anders Milton håller på
med har han pekat på hur nyinsjuknade tas
emot.
När en ung människa får diabetes samlas
föräldrar och syskon tillsammans med
sjukvården. I flera dagar går man igenom
konsekvenser och effekter av sjukdomen.
Något liknande borde finnas för en
nydiagnostiserad schizofren.
Det är viktigt att alla får ett ordentligt samtal
med läkare eller annan person när man tas in
vid psykos. Mycket går att reda ut, särskilt de
konflikter som man just då är upptagen med.
Om man får litet reda i huvudet behöver inte
psykosen bli så långvarig och allvarlig.
Mer
19 år 7 månader sedan #4480 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bättre vård?
Det finns många problem med vården. Ett problem med schizofreni är att det är en ganska ovanlig sjukdom, som 0,4 % av befolkningen har. Det blir inte så många patienter per landsting kanske 500 st i snitt.

Dessutom är en del av vården kommunernas skyldighet, som har ännu färre personer att ta hand om. Jag tror att generellt så är antalet patienter för litet på kommunal eller landstingsnivå för att de skall bli bra. Jag tror det bästa vore om staten drev schizofrenivården, så det fanns bara en huvudman.

I princip finns det en beskrivning hur en bra schizofrenivård skall vara. Socialstyrelsen har kommit med en kunskapsöversikt förra året, som kan läsas gratis.

Viktigast är tycker jag att förbättra vården för nyinsjuknade för att förhindra funktionsförluster mm. Det gäller att inkludera KBT, patientutbildning mm.

En grupp, som är viktig är de som inte får effekt av antipsykotika idag. De bör få KBT för att kunna få någon effekt alls.

Framtidens vård är väl tänkt främst att ske i hemmet med sk öppenvårdsteam. Teamen skall ha lokaler utanför sjukhusen, där man också skall ha några sängplatser för de som behöver ta igen sig.

Framtidens sjukhusavdelningar är huvudsakligen tänkt för tvångsvård. Det finns ställen i landet där man redan arbetar enligt detta koncept.

Psykiatrisamordnaren har ett förslag med vårdgaranti vid schizofreni. Vad jag förstått innebär det att man skall vara garanterad att få alla effektiva behandlingar som finns.

Jag tror att om man genomför alla förslag som nu finns så kommer behovet av tvångsvård minska p.g.a att alla har blivit friskare. Problemet är att få alla att genomföra de förändringar som är nödvändiga - det har ju varit problem med detta förr.
Mer
19 år 7 månader sedan #4481 av erco
Svar från erco i ämnet Bättre vård?
I jönköping har dom ett bra till bud för anhöriga och den sjuke. Dom har samtalmed anhöriga och så. Om den sjuke vill att anhöriga ska vara med från börgan så är dom det. och får man ett skov och kommer in på nytt kontaktar sjukhuset dom anhöriga och dom är med i behanlingen redan från start.