P"talom

Mer
17 år 6 dagar sedan #74049 av Geta
Svar från Geta i ämnet P"talom

Vargen skrev: Kom ihåg att de som vill ha vård får inte vård, och vi som inte vill ha vård får tvångsvård. Vad är det för ett samhälle?

De som bestämmer vill vara litet tvärtemot.
Men många ggr tycker jag att vården varit bra, när jag behövt den.
Mer
17 år 6 dagar sedan #74071 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet P"talom

mopa skrev: Jag har haft lpt långa tider. Men nu får jag all vård jag behöver och vill ha.
Så jag upplever inga problem nuförtiden med att få vård.


mopa, Vad tycker du om tvångsvården, som du fick tidigare med dagens erfarenheter som du har?

En viss tvångsvård behövs nog när man försöker skada sig själv och andra. Tvångsvården varierar mycket mellan olika länder och landsdelar. Det finns säkert tvångsvård idag, som är onödig, men det gäller nog inte all tvångsvård. Mycket av inläggningarna på sjukhus idag består av tvångsvård faktiskt.
Mer
17 år 6 dagar sedan #74077 av mopa
Svar från mopa i ämnet P"talom
Admin. Idag förstår jag att det var nödvändit, hade nog inte varit i livet annars. Jag har många dåliga minnen av tvångdvården, och vill aldrig dit igen. Lpt behövs, men ska bara skrivas om ingen annan lösning finns.
Mer
17 år 6 dagar sedan #74079 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet P"talom

Lpt behövs, men ska bara skrivas om ingen annan lösning finns.


Det är ju dock upp till läkaren att bestämma. Det är sällan det finns andra lösningar för utagerande, våldsamma eller suicidala patienter. Även vården av ätstörningar kan vara svår att tillgodose utan att ett LPT skrivs.

Jag är däremot öppen för ännu mer tvångsvård, speciellt någon lag som reglerar tvångsmedicinering i öppenvård; genom det så skulle man troligtvis slippa många sjukhusinläggningar.
Mer
17 år 5 dagar sedan #74135 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet P"talom

Mammas son skrev: Jag är däremot öppen för ännu mer tvångsvård, speciellt någon lag som reglerar tvångsmedicinering i öppenvård; genom det så skulle man troligtvis slippa många sjukhusinläggningar.


Läs detta!:

Nyligen har en Cochranerapport publicerats som gäller tvångsbehandling av psykiskt sjuka inom öppenvården. Rapporten är en genomgång av all forskning om det som i Sverige kallats tvång i öppenvården. Tvärtemot det förväntade resultatet har man inte funnit någon skillnad i antalet återinläggningar, inte heller i fråga om polisrapporterat våld eller kriminalitet och ordinationsföljsamhet. Inte heller hemlöshet skilde sig mellan grupperna. Däremot hade gruppen tvångsvårdade mer sällan själva utsatts för våld. Författarna sammanfattar att behandling under tvång i öppenvård inte ger någon ökad vårdeffektivitet.

www.viska.se/index.php/nyheter/8 ... tan-effekt